Telenet kampt al maanden met softwareproblemen: aantal klachten stijgt elke dag

vrij 5 mei
De Mechelse Telecomprovider Telenet worstelt al maanden met IT-problemen. Sinds het bedrijf overstapte op de nieuw softwareplatform wordt de Ombudsdienst voor Telecommunicatie overspoeld door klachten van abonnees. Dat schrijft De Standaard.

Telenet is sinds december overgeschakeld op een nieuw overkoepelend beheerssysteem. Hiermee houdt het bedrijf niet alleen de hele administratie bij, maar bijvoorbeeld ook de stockvoorraden. Maar de overschakeling loopt niet van een leien dakje. Het overzetten van de gegevens van alle klanten loopt mank.

Oplossing niet evident

De Ombudsdienst voor Telecommunicatie wordt overspoeld met klachten, dit jaar al  bijna 1800. Het gaat om zowel administratieve als technische klachten. Zo laat de activatie van nieuwe decoders of modems soms wekenlang op zich wachten of blijven contracten die werden stopgezet gewoon doorlopen. Door het grote aantal klachten is ook de klantendienst overbelast, met ellenlange wachttijden tot gevolg. De klanten voelen zich in de steek gelaten

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open Vld) wil nog deze week samenzitten met Telenet om snel tot een oplossing te komen. Maar dat lijkt niet zo evident. Het aantal gedupeerden blijft elke dag toenemen. Telenet werkt samen met de softwareleveranciers hard aan oplossingen.

Foto: archiefbeeld