Nieuwe Otterstraat wordt breder, veiliger en groener

11 maanden geleden
ontwerp_otterstraat_turnhout_110124_-_foto_stad_turnhout.jpg
Op de grote centrale as dwars door het centrum van Turnhout wordt hard gewerkt aan een flink verbeterde openbare ruimte, aan economische versterking en aan meer sociaal contact. Daarvoor kreeg de stad een subsidie van 2,29 miljoen euro van Stedenbeleid Vlaanderen. De Gasthuisstraat en de Merodelei moeten tegen eind 2026 zichtbaar en voelbaar heel nieuwe straten zijn. Maar eerst komt de Otterstraat aan de beurt.

Voorbereidende Nutswerken

Op 29 januari starten de langverwachte werken in de Otterstraat. De nutsmaatschappijen beginnen dan met de voorbereidende werken. Die fase duurt ongeveer 2 maanden. De Otterstraat wordt afgesloten van de Bentelstraat tot de Grote Markt. Fietsers, bussen en auto’s moeten een omleiding volgen. De grote parkings aan het begin en het einde van de afgesloten straat blijven wel open: het Boomgaardplein aan de zijde van de ring, Turnova en Muylenberg aan de kant van de Grote Markt. Voor de Turnova-parking is er een aparte omleiding, want die is alleen bereikbaar via de inrit in de Baron Frans du Fourstraat. Aan beide uiteinden van de werfzone komen er tijdelijke laad- en loszones in, zodat ondernemers in de straat zo goed mogelijk bevoorraad kunnen worden.

In juni wil de aannemer dan starten met de riolerings- en wegenwerken. Die duren waarschijnlijk duren tot december.

ontwerp_otterstraat_turnhout2_110124_-_foto_stad_turnhout.jpg

Groener

De Otterstraat is een lange straat die van nature uit verschillende zones bestaat: aan de kant van de Grote Markt is ze een vervolgstuk van het winkelgebied, ongeveer vanaf de Klinkstraat verandert het karakter naar vooral woonzone. Bij de heraanleg wordt daar rekening mee gehouden. Zo krijgen de stoepen een breedte van minimaal 1,80 meter in de woonzone en in het winkelgedeelte, waar de passage drukker is, minimaal twee meter. Ook de rijbaan wordt een flink stuk verbreed, tot vijf meter. Dat geeft fietsers veiligheid tegen de stroom in. Om ook hun comfort te verbeteren, worden de kasseien vervangen door betonstraatstenen.

De nieuwe Otterstraat zal ook veel groener zijn dan de oude en er komen extra zitbanken. “Dat doen we onder meer om de samenhang in de buurt te versterken; we creëren zo kansen voor de bewoners om elkaar ongedwongen te ontmoeten,” zegt schepen Marc Boogers.

Foto: stad Turnhout