Wie de laatste jaren door een Belgische stad wandelde, heeft het vast gezien: elektrische steps overal. Voor sommigen hét symbool van slimme mobiliteit, voor anderen een bron van ergernis. Steps die midden op het trottoir worden achtergelaten, jongeren die zonder helm tussen auto’s zigzaggen… het riep vragen op. De overheid heeft daarom de regels aangescherpt. Sinds 2022 en met verdere verfijningen in 2024 gelden er duidelijke spelregels. Wat mag nog wel, wat niet meer, en hoe beïnvloedt dit het dagelijkse straatbeeld?
Partnerartikel
De nieuwste regelgeving over elektrische steps in België
maa 22 Sep

Steden experimenteren
Niet elke stad pakt de regels hetzelfde aan. Brussel voerde in 2024 een strenger parkeerbeleid in en beperkte het aantal deelsteps. In Gent werd een proefproject gestart met vaste dropzones. Antwerpen focust meer op sensibilisering: campagnes om steprijders bewust te maken van hun verantwoordelijkheid. Het resultaat? Het straatbeeld oogt al iets ordelijker, maar het blijft zoeken naar een balans. De elektrische step is immers populair, vooral voor korte ritten. Studenten, forenzen, toeristen: allemaal zien ze er het gemak van in.