Om de horeca en handelszaken vlot toegankelijk te maken introduceerde Mechelen eerder al hellende en bellende vlakken. Een hellend vlak is een drempelhulp in de vorm van een oprij-plaat. De zaken kunnen deze aan hun inkom plaatsen zodat rolstoelgebruikers, kinderwagens of mensen met mobiele hulpmiddelen makkelijk binnen kunnen. Op plaatsen waar het moeilijk is om zo’n hellend vlak permanent te plaatsen, komt er een bellend vlak. De uitbaters plaatsen dan een bel aan de inkom en wanneer een bezoeker dan gebruik wil maken van het hellend vlak kan die aanbellen en wordt het hellend vlak geplaatst.
De stad werkt samen met Dito vzw om deze hellende en bellende vlakken te ontwikkelen. De organisatie screent locaties op toegankelijkheid, geeft advies over zowel de binnen- als buitenruimte en plaatst hellende en bellende vlakken op maat van elke zaak. Het project met de hellende en bellende vlakken verloopt in fases.
Eerder werden de Grote Markt en de Onze-Lieve-Vrouwestraat al aangepakt. Nu komen de Bruul, de Botermarkt, de Geitestraat, de Borzerstraat, de Blauwhondstraat, de Désiré Boucherystraat en de Leermarkt aan de beurt.