De stad Mechelen heeft een studie en procesbegeleiding opgestart voor de herontwikkeling van industriezone Noord I en II. Er gaat speciale aandacht naar de groeikansen voor bestaande en toekomstige bedrijven, een robuuste omgeving creëren om de klimaatuitdagingen aan te gaan en het verbeteren van de bereikbaarheid voor alle weggebruikers.
Mechelen zet in op toekomst van industriezone Noord I en II
Bedrijven zorgen voor jobs, welvaart en uitstraling van de stad. Om te ondernemen is er ruimte nodig. En deze is echter schaars. Om het bedrijventerrein klaar te maken voor de toekomst heeft Mechelen, met subsidie van Vlaanderen, een studie en procesbegeleiding opgestart voor de herontwikkeling van deze terreinen.
Ruimte optimaal benutten
“Het belangrijk om de beschikbare ruimte optimaal te benutten. De industriezone Mechelen Noord I en II is met een oppervlakte van meer dan 10.000 are en met zijn 370 actieve ondernemingen, cruciaal voor de economische welvaart van de stad. We willen bestaande bedrijven meer kwaliteit bieden en meer groeikansen geven, zodat het bedrijventerrein evolueert van een verouderde omgeving naar een interessante locatie voor ondernemers met een sterke identiteit”, zegt burgemeester Bart Somers.
Win-win
95 % van de percelen zijn benut, waardoor het bedrijventerrein schijnbaar ‘vol’ zit. Maar omwille van de historische ontwikkeling, waardoor ruimte niet altijd even efficiënt en doordacht gebruikt werd, bedraagt de bebouwde oppervlakte in Mechelen Noord I en II nog geen 45 % van de totale oppervlakte. “Zowel de weginfrastructuur, de beschikbare parkeerruimte als de open ruimte zijn weinig doordacht ingepland. Daar willen we nu een mouw aan passen. Via een pilootproject willen we de mogelijkheden onderzoeken naar een toekomstige ontwikkeling met een win-win voor de bedrijven en stad als doel”, aldus Greet Geypen, schepen van Economie.
Optimalisatie ruimtegebruik
Door bepaalde functies te centraliseren, ontstaat er ruimte. Alternatieve bouwmethoden worden onderzocht zoals het schakelen van gebouwen en het bouwen in de hoogte, waardoor er meer mogelijk is op dezelfde ruimte. Er wordt ook onderzocht welke functies gedeeld kunnen worden, zodat deze niet op ieder perceel nodig zijn en zo veel ruimte innemen. Daarnaast is er ook aandacht voor bereikbaarheid met bijzondere aandacht voor veilige en rechtstreekse verbindingen voor fietsers.
"Ook industriezones hebben behoefte aan nieuwe ontwikkelingen die inspelen op zorgzamer omgaan met energiebronnen, die rekening houden met klimaatveranderingen en die ook gericht zijn op het vergroenen van de omgeving. We willen komen tot een industriezone die klaar is voor de toekomst, waar duurzaamheid en economische groei hand in hand gaan,” besluit Bart Somers.