De financieel-economische krant De Tijd gaat in haar donderdageditie dieper in op de verkoop door het Turnhpoutse Miko-koffie van haar nog maar een paar jaar geleden verworven dochter SAS-koffie uit Beerse. Miko incasseert 20 miljoen euro verlies bij de verkoop van haar dochter aan een Nederlandse investeringsgroep omdat het vreesde dat het verlies alleen nog maar hoger zou oplopen.
"Alleen bij SAS waren de cijfers opnieuw zwaar negatief"
Kleinere nieuwe fabriek
Miko mikte destijds op schaalvoordelen door de eigen koffie voor kantoren, toen onder druk door de coronacrisis en het thuiswerk, samen te brengen met SAS dat huismerkenkoffie produceert. De CEO van het bedrijf zegt dat de beslissing toen verdedigbaar was door redelijke marges op de huismerkenkoffie maar door de oorlog in Oekraïne smolten die als sneeuw voor de zon. Een nieuwe gezamenlijke fabriek voor beide bedrijven komt er nu dus niet. Wel een kleinere die dan ook goedkoper zal zijn.
Ook zorginstellingen
Om toch nog iets anders dan kantoren in de portefeuille te hebben, wordt er gediversifieerd naar zorginstellingen in binnen- en buitenland. De eigenaarsfamilie Michielsen, die in 1801 Miko oprichtte, zit dus in woelig vaarwater. Maar door SAS af te stoten is er weer marge om voordelige overnames te kunnen doen. Met het nodige wikken en wegen en een aversie voor retail.
SAS koffie
En wat met SAS-koffie? Als we Miko geloven dan heeft dat bedrijf uit Beerse een heel groot probleem door zware verliezen. De sociale media van RTV werden afgelopen weekend ook overstelpt door angstige berichten van personeelsleden over de toekomst van SAS.