Bornem behoudt fietszone in het centrum
Proefopstellingen
De meningen van de inwoners over de beide proefopstellingen knip 1 en 2 waren dan weer verdeeld. Het oorspronkelijke doel om met deze ingrepen een verkeersarmer, veiliger en leefbaarder centrum te creëren werd vooral met de volledige knip duidelijk bereikt.
Helaas brachten deze verkeersingrepen ook nadelen met zich mee. Zo werd het drukker in de Dulftstraat, omdat de rijrichting er veranderd was, en ook het verkeer in de Absveldstraat zorgde voor meer hinder bij de bewoners. Het schepencollege besliste dan ook om de proefopstellingen niet te bestendigen.
Concreet betekent dit dat de rijrichting in de Dulftstraat opnieuw wordt omgedraaid. Het gedeelte Sint-Amandsesteenweg ter hoogte van Ter Dilft en de Kloosterstraat wordt opnieuw dubbelrichting. De halfopen knip aan het einde van de Boomstraat wordt verwijderd. En de verkeerslichten aan het kruispunt Barelstraat/Absveldstraat worden opnieuw in werking gesteld. Deze ingrepen worden nu voorbereid en gaan in op 15 maart.
Ondertussen blijft het gemeentebestuur verder zoeken naar oplossingen om de verkeersleefbaarheid in het centrum te verbeteren.