Mechelen krijgt 2 miljoen om digitaal platform voor bouwaanvragen te ontwikkelen

din 13 Dec 2022
Mechelen heeft van de Vlaamse overheid groen licht gekregen voor een innovatief project waarbij ze omgevingsaanvragen efficiënter wil behandelen. De Dijlestad is de trekker van het project, maar 70 andere gemeenten, waaronder Bonheiden; Nijlen en Putte, sloten zich er ook bij aan. Het idee is om een digitaal platform te creëren waarop mensen bouwgerelateerde vragen kunnen stellen. Dat moet niet alleen de papieren rompslomp verminderen, maar er ook voor zorgen dat werkkrachten efficiënter ingezet kunnen worden. In totaal ontvangt het project 2 miljoen euro investeringssteun van de Vlaamse overheid.

Administratieve rompslomp

Mechelen heeft het voorstel ingediend voor het relanceproject ‘Gemeente zonder gemeentehuis’ van de Vlaamse overheid. Dat project moet gemeenten aanzetten om de dienstverlening te digitaliseren en klantvriendelijker te maken. 

De Mechelse Bouwdienst ontvangt jaarlijks 1600 aanvragen voor omgevingsdossiers en 5800 bouwgerelateerde vragen. Dat brengt heel wat papierwerk met zich mee, en medewerkers van de Bouwdienst moesten ook vaak dezelfde vragen beantwoorden. Mechelen diende daarom een voorstel in om de omgevingsaanvragen vlotter te doen verlopen.

Digitaal platform

Het idee is om een digitaal platform, zoals Mijn Burgerprofiel, op te zetten waar mensen met hun bouwgerelateerde vragen terechtkunnen. De antwoorden op die vragen worden dan maximaal geautomatiseerd verstrekt. Bovendien is het de bedoeling dat de inwoners er ook makkelijk hun omgevingsaanvragen kunnen opvolgen. Om de slimme toepassing uit te werken, ontvangt het project 2 miljoen euro Vlaamse investeringssteun. 

Foto: rechtenvrije stockfoto