Elia legt werken aan heropbouw van hoogspanningslijn in Leest stil: vergunning geschorst na klachten van buurt

vrij 8 mei
© Archief

Elia, de beheerder van het Belgische hoogspanningsnet, legt de werken aan de heropbouw van de hoogspanningslijn in Leest stil. Die raakte bij het noodweer op 9 juli 2024 ernstig beschadigd. De heropbouw was in januari gestart, maar wordt door een geschorste vergunning nu stopgezet na klachten van de buurt.

Door het extreme weer op 9 juli 2024 vielen maar liefst negen (!) hoogspanningsmasten over een afstand van vierkilometer om. Daardoor werd de stroomvoorziening in Mechelen nog maar over één hoogspanningslijn voorzien. Vlak na de storm werd er wel een noodlijn geplaatst, maar het bleek noodzakelijk om de negen masten terug te plaatsen op hun initiële locaties om een stabiele stroomtoevoer te voorzien.

Daarom ging het het terugplaatsen van de masten begin dit jaar van start, nadat Elia ook een omgevingsvergunning kreeg om de werken uit te voeren. Al werd kort erna een verzoek tot vernietiging met vordering tot schorsing van de vergunning ingediend bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. De Raad geeft gehoor aan die klacht. "Wij leggen met onmiddelijke ingang de werken neer", zegt Sarah Martens van Elia. "In een volgende stap zullen we het arrest verder analyseren, bekijken welke opties er zijn en in overleg gaan met de betrokken actoren."

Geen duurzame verbinding

Van de omgevallen masten werd er intussen al één heropgebouwd. De komende tijd vinden er enkel nog minimale werken plaats om alles veilig te stellen en geen verdere schade aan de hoogspanningslijn te berokkenen. Elia analyseert intussen het arrest verder en kijkt al welke opties er zijn. Ook worden de implicaties op het elektriciteitsnet in de regio bekeken.

"Gezien de noodlijn na 30 juni 2028 niet meer vergund is, komt de bevoorradingszekerheid in het gedrang als de nieuwe lijn tegen die datum niet in dienst genomen is", klinkt het nog bij Elia. "Doordat het hoogspanningsstation in Mechelen enkel gevoed wordt door een tijdelijke 150 kV-noodlijn kunnen, zolang geen duurzame verbinding wordt gerealiseerd tussen de hoogspanningsstations Verbrande Brug en Lint, geen buitendienststellingen of snijdingen worden gedaan aan de lijnen die deze stations voeden. Dit kan de verdere ontwikkeling van het hoogspanningsnet vertragen, wat ook in het kader van de nakende energietransitie problematisch is."

Buurt opgelucht

De buurtbewoners van de Vinkstraat zijn opgelucht dat de vergunning geschorst werd. "De hoogspanningspaal is vergroot van 25 vierkante meter naar 64 vierkante meter, de omvang van de paal is dus aanzienlijk groot geworden", klinkt het. "Ook het magnetisch veld is daardoor verdubbeld. Het is onveilig en ook onbegrijpelijk, dus wij hopen dat de paal er definitief niet komt."