De Fietsersbond Herentals organiseerde zaterdagmiddag een fietstocht tussen Herentals en Lille om aandacht te vragen voor de onveilige situatie op de gewestweg N153. Met de actie wil de vereniging de recente dodelijke fietsongevallen herdenken en tegelijk aandringen op een versnelde aanleg van vrijliggende fietspaden. Ook de Fietsersbond Lille en Vorselaar steunden de actie.
Honderden fietsers vragen snelle aanleg veilige fietsverbinding tussen Herentals en Lille
Al jaren op de planning
Volgens de Fietsersbond sleept het dossier al bijna twintig jaar aan. Al in 2008 waren er plannen om de weg opnieuw aan te leggen. Sindsdien volgden verschillende studies, overlegmomenten en voorbereidende onderzoeken, maar de effectieve uitvoering bleef telkens uit.
Vorig jaar vond nog een infomoment voor buurtbewoners plaats en werden proefboringen uitgevoerd. Intussen zou de start van de werken opnieuw zijn uitgesteld. Volgens de Fietsersbond is een uitvoering vóór 2032 momenteel onzeker, onder meer omdat de nodige budgetten voor onteigeningen nog ontbreken.
De vereniging benadrukt dat de N153 deel uitmaakt van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk en dagelijks intensief wordt gebruikt door fietsers, terwijl er ook veel zwaar verkeer passeert. Volgens haar is een veilige fietsverbinding tussen Herentals en Lille daarom dringend noodzakelijk om nieuwe ongevallen te voorkomen.