Leerlingen College Hagelstein winnen prestigieuze Ken-je-Klassieken-Quiz

don 2 mei
© College Hagelstein

Leerlingen van het College Hagelstein in Sint-Katelijne-Waver, hebben de prestigieuze internationale Nederlands-Vlaamse wedstrijd ‘Ken-je-Klassieken-Quiz’. Ze waren in het Nederlandse Leiden de besten van 14 finalisten.

De Ken-je-Klassieken Quiz is een prestigieuze wedstrijd tussen Vlaamse en Nederlandse scholieren van 14 tot 18 jaar (2de en 3de graad secundair onderwijs). Deze leerlingen volgen allemaal Latijn en/of Grieks. De wedstrijd wordt georganiseerd door Het Allard Pierson (Amsterdam), het Nederlands Klassiek Verbond (NKV Antwerpen en NKV Oost-Vlaanderen), Museum Het Valkhof (Nijmegen), het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden), Tresoar (Leeuwarden), de Vereniging Classici Nederland en Addisco Onderwijs.

Tijdens de quiz krijgen de leerlingen in groep vragen voorgeschoteld over literatuur, filosofie, archeologie, mythologie, geschiedenis en taal van en over de Griekse en Romeinse oudheid. Het thema was dit jaar ‘Mens en Natuur’. Na een paar rondes in de klas, werden twee teams afgevaardigd naar de regionale voorrondes waaruit 14 finalisten werden geselecteerd. Deze 14 teams mochten naar de internationale finale in het Rijksmuseum van Oudheden in Nederland. Samen met 27 ploegen uit Nederland (in totaal 41 scholen) streden ze om een boekenpakket, wisselbeker en natuurlijk de eer.

Extra glans

De ploeg van College Hagelstein overwon met een extra schittering én glans. Elias Ceulemans uit 6 Latijn-wetenschappen, Florien Janssens uit 5 Latijn-wetenschappen, Kaat Ongena uit 5 Latijn-wetenschappen-wiskunde en Dieuwke Van Klooster uit 6 Latijn-Wiskunde hebben namelijk nooit Grieks op school gehad. De leerlingen werden door hun leraren Latijn op weg gezet en hebben zo zelf de Griekse literatuur en filosofie uitgeplozen en ingestudeerd.

Annelies De Smet, leraar Latijn: “Deze leerlingen zijn echt knappe teamplayers. Ze waren zeer compatibel en gewaagd aan elkaar. Ze konden door samen te overleggen en te redeneren de (weinige) gaten in hun kennis dichten. Ze behaalden een verdiende afgetekende overwinning. Alle lof en eer voor deze ambitieuze leerlingen!”