Hoewel er volgens de burgemeester nog geen zware ongevallen zijn gebeurd, is de bezorgdheid groot. “Als hulpdiensten door die file moeten, is dat problematisch. Ook voor bewoners die naast zo’n pompstation wonen en hun oprit nauwelijks af kunnen.”
Nadeel voor lokale handelaars
Niet alleen bewoners ondervinden hinder. Ook ondernemers trekken aan de alarmbel. Klanten vermijden het gebied omdat ze de file willen ontwijken. De lokale handelaars voelen dat in hun omzet.
De gemeente onderzoekt momenteel mogelijke ingrepen samen met de uitbaters van de tankstations. Daarbij wordt vooral gekeken hoe de wachtrijen op eigen terrein georganiseerd kunnen worden. “Dat is niet bij elk station mogelijk, maar bij twee van de drie lijkt het ruimtelijk haalbaar,” aldus Loots.
Bijzondere voorwaarden
Bij de recente verlenging van de vergunningen werden al bijzondere voorwaarden opgelegd. Eén daarvan verplicht de uitbaters om een mobiliteitsonderzoek uit te voeren. Dat onderzoek loopt momenteel. “We bekijken samen de resultaten. Afhankelijk daarvan zullen we zien welke richting we uit kunnen. Een datum kan ik nog niet plakken, maar het is duidelijk dat er snel iets moet gebeuren,” besluit de burgemeester van Baarle-Hertog.