Omdat het transport zo veel gebreken vertoonde, kreeg de chauffeur geen minnelijke schikking voorgesteld, maar zal hij zich moeten verantwoorden voor de politierechter. Het uitzonderlijk vervoer was namelijk ook niet voorzien van het oranje knipperlicht om het transport te signaliseren. Het transport bevond zich ook niet op de juiste reisweg.
Daarnaast waren de banden duidelijk versleten. "De twee binnenbanden van de laatste trekkende as van het trekkend voertuig waren kaal, de bandenslijtage-indicator liep gelijk met het loopvlak of er was zelfs geen profiel meer zichtbaar", klinkt het bij de politie. "Een as van de oplegger vertoonde aan de binnenzijde een klapband. Hierdoor waren eveneens een leiding en een opspatafscherming gescheurd."
Tot slot stelden de agenten ook meerdere inbreuken vast met de tachograaf, de wettelijke rij- en rusttijden van de chauffeur. "Er werd onder andere vastgesteld dat de bestuurder op een gegeven moment maar net de helft van de verplichte dagelijkse rusttijd heeft genoten en op een ander moment de dagelijkse rijtijd met meer dan 50% heeft overschreden."