Weinig fietscomfort in Olen door oude betonnen fietspaden

don 3 Sep 2020
Olen scoort 5,8/10 op de provinciale Fietsbarometer. Daarmee haalt de gemeente bijna het provinciaal gemiddelde van 6/10.

De fietspaden in Olen scoren 7,8/10 op breedte, maar het trilcomfort haalt met 4,2/10 de totale eindscore omlaag. Het slechte trilcomfort is vooral het gevolg van de oude betonnen fietspaden. De provincie Antwerpen raadt dan ook aan om asfalt te gebruiken bij de (her)aanleg van fietspaden.

Afstand

Naast het trilcomfort moet Olen ook meer aandacht besteden aan voldoende afstand tussen fietspad en rijbaan (de tussenstrook). Het scoort hiervoor met 6,8/10 onder het provinciaal gemiddelde van 7,3/10. Op dat vlak zijn er vooral problemen in de Watertorenstraat, Noorderwijkseweg, Industrielaan, brug N152-Koning Boudewijnlaan, Dorp, Neerbuul, stukken an Hezewijk, Watertorenstraat en Oevelseweg. Het tweerichtingsfietspad aan de Oevelseweg scoort slechts 2/10.

Gemengd verkeer

Op slechts 3%, of 1,64 kilometer is in de gemeente Olen geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. Op die plaatsen, in het centrum van Olen en Onze-Lieve-Vrouw Olen, is het wel veel te druk en wordt er te hard gereden om veilig te kunnen fietsen.

Ondertussen investeert de gemeente volop in veiliger fietsverkeer. Zo komt er een veilig comfortabel en vrijliggend dubbelrichtingsfietspad in Neerbuul. En door de aanleg van de fietsostrade door de provincie Antwerpen ontstaat er binnenkort een nieuwe veilige fietsverbinding naar zowel Herentals als Geel (en Mol) vanuit O.L.V.-Olen. En bij de heraanleg van Olen-Centrum worden er fietsstraten opgenomen in het mobiliteitsplan.