De Gompelbaan in Mol is opnieuw open voor alle verkeer. De complexe werken waren noodzakelijk om de Scheppelijke Nete te beschermen bij hevige regenval. Het overtollige regen- en afvalwater stroomt dan niet langer in deze waterloop, maar wordt opgevangen in een gigantisch bergbezinkingsbekken.
Gompelbaan Mol na meer dan 4 maanden opnieuw open
din 13 Feb
Werken duurden langer
Door het aanhoudende winter- en regenweer namen de werken meer tijd in beslag dan aanvankelijk voorzien. De Gompelbaan (officieel nog net Rozenberg) afsluiten ter hoogte van de spoorweg was nodig om een ondergrondse rioolverbinding te maken tussen de Wilgenstraat, Kastanjestraat, Ginderbuiten, Gompelbaan en het nieuwe bergbezinkingsbekken. Dat werd aangelegd naast de werkbarakken van Lichtstoet Rozenberg. Een stevige uitdaging, aangezien er ook dicht bij twee intensief gebruikte spoorlijnen moest gewerkt worden.
Het bergbezinkingsbekken moet voorkomen dat het huishoudelijk afvalwater van ongeveer 4.400 inwoners van Ginderbuiten en Gompel (deels) bij hevige regenval nog in de Scheppelijke Nete belandt.