De originele ontwerptekening van Het Laatste Avondmaal uit 1689 van barokmeester Jan Erasmus Quellinus is na vier eeuwen teruggekeerd naar haar oorspronkelijke bestemming, de Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk van Mechelen.
Ontwerptekening ‘Het Laatste Avondmaal’ van Quellinus na vier eeuwen terug in Mechelen

Zolang het altaar in de kerk gerestaureerd wordt, krijgt het werk een tijdelijke plaats in Museum Hof van Busleyden. De tekening – gemaakt in lavis, aquarel, pen, krijt en potlood – geeft een unieke inkijk in het creatieve proces achter het monumentale altaarstuk dat nog steeds het koor van de kerk siert.
Venetiaanse invloeden
Het werk is gesigneerd en gedateerd in 1689 en vertoont duidelijke Venetiaanse invloeden, geïnspireerd door de schilder Paolo Veronese. Op de tekening staat Christus centraal, omringd door zijn apostelen, met Judas in de schaduw herkenbaar aan de zilverstukken. De ontwerptekening is daarmee niet alleen een kunstwerk van hoge kwaliteit, maar ook een belangrijke sleutel om het artistieke proces van Quellinus beter te begrijpen.
Tijdelijk te zien
In Museum Hof van Busleyden krijgt de tekening voorlopig een plek in de zaal die de 17de eeuw belicht. Lang zal dat echter niet zijn. “Omdat het om een kwetsbaar werk op papier gaat, kunnen we het slechts enkele maanden tonen,” zegt Hoofd Collectie en Tentoonstellingen Hannah Thijs. “Daarna verhuist het terug naar het geklimatiseerde depot, waar de omstandigheden ideaal zijn om het veilig te bewaren.”
De ambitie bestaat wel om de ontwerptekening later samen met het altaarstuk in de Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk tentoon te stellen. Of en wanneer dat kan gebeuren, hangt af van de verdere restauratie van het schilderij en de beschikbare middelen.
Erfgoed veiliggesteld
De tekening werd aangekocht door het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting. Het fonds investeert al jaren in de aankoop, restauratie en ontsluiting van waardevol Belgisch erfgoed. Dankzij hun tussenkomst blijft dit belangrijke kunstwerk bewaard én toegankelijk voor het publiek, afwisselend in de kerk en in het museum.