Grobbendonk zet in op meer veiligheid: uitbreiding Zone 30 en fietszone

don 17 Aug 2023
Grobbendonk wil de verkeersveiligheid en leefkwaliteit in de gemeente verbeteren door de zone 30 uit te breiden en het Bovenpad om te vormen tot een fietszone. “We hechten veel belang aan verkeersveiligheid en zetten in aanloop naar het nieuwe schooljaar bijkomende stappen om de verkeersveiligheid te verhogen,” aldus burgemeester Verhaert.

In de Schransstraat en ter hoogte van het Astridplein, waar verschillende weggebruikers samenkomen, is het delen van de beschikbare ruimte een essentiële uitdaging. Fietsers, waaronder schoolgaande jongeren, delen de weg niet alleen met auto's, maar ook met bussen van De Lijn en lokaal vrachtverkeer. Vanaf september wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 30 km/uur zodat het er voor iedereen veiliger wordt. Die 30 km/uur wordt ook geïmplementeerd in de omliggende woonwijken met bestemmingsverkeer. Dit moet de leefkwaliteit voor de bewoners versterken. 
Om de overgang naar de zone 30 te markeren, komen er enkele aanpassingen aan de weginfrastructuur. “We willen iedereen vragen zich aan deze nieuwe snelheidsbeperking te houden en zo bij te dragen aan de verbetering van de verkeersveiligheid en leefkwaliteit in onze gemeente,” zegt burgemeester Verhaert.

Uniforme schoolomgeving

Daarnaast wordt het Bovenpad vanaf 21 augustus omgevormd tot een fietszone. Ook deze maatregel moet de ruimte voor zwakke weggebruikers, zoals bewoners, schoolkinderen en recreatieve fietsers vergroten en veiliger maken. Dit is een eerste stap in een breder proces, waarbij de gemeente samen met de betrokkenen verdere verbeteringen op het gebied van leefkwaliteit en verkeersveiligheid wil realiseren. 

Om tegen 1 september iedereen terug veilig te kunnen laten starten op school richt de gemeente elke schoolomgeving ook uniform in. “De snelheid wordt er beperkt tot max 30 km/uur en zo bij te dragen tot een kindvriendelijke schoolomgeving”, besluit schepen van onderwijs Brent Wouters.

Foto: gemeente Grobbendonk