Advertorial

Salus, het verschil tussen goed slapen en écht goed slapen

Dirk en Candida van Salus

Als je je zoals Salus al bijna 45 jaar gespecialiseerd hebt in slapen en slaapcomfort, dan is zo goed als niemand beter geplaatst om te weten wat er precies nodig is om een perfecte nachtrust te garanderen. Dat is de uitdaging die Salus niet alleen in het verleden heeft aangegaan, maar ook vandaag en in de toekomst verder wil blijven aangaan. Om het beste van vandaag, maar ook het beste bed van morgen te kunnen blijven maken.

“We hadden ooit een klant in zaak die ‘heel even’ op een matras wilde liggen om ze te testen. Een half uur later lag hij nog altijd perfect stil te slapen. Zijn partner schaamde zich dood, maar wij vonden het vooral erg grappig én een mooi compliment", vertelt zaakvoerder Dirk.

Het is een anekdote die perfect illustreert waar het bij Salus om draait. Mensen laten wegdromen in een exclusief, maar vooral, zalig bed!

“Ons belangrijkste doel was, en is, om consumenten bewust te maken van het belang en het kwaliteitsverschil tussen de verschillende producten die op de markt zijn. Door de toenemende opkomst van importproducten hebben we er bij Salus bewust voor gekozen om in Mechelen zelf te produceren. Bij ingevoerde producten heb je nooit volledige zekerheid over de samenstelling. Kiezen voor Salus is kiezen voor ongeëvenaarde kwaliteit, volledige transparantie en echt duurzaamheid. Dààr wordt het verschil gemaakt."

- Dirk, zaakvoerder Salus

Door de jaren heen hebben ze bij Salus ongelooflijk veel zien veranderen in de wereld van slaap en ergonomie. Trends kwamen en gingen: van keiharde matrassen naar waterbedden, van traditionele veren naar lattenbodems en van koud schuim naar latex en andere nieuwe materialen. Elk merk heeft zijn eigen verhaal, maar uiteindelijk merkte ze dat veel winkels eigenlijk exact hetzelfde aanbieden. Daarom kiezen ze er bij Salus bewust voor om afstand te nemen van het standaard aanbod en ontwikkelde ze een eigen merk; exclusief en niet te vinden in traditionele winkels.

(lees verder onder de foto)

Eigen productie bij Salus

Kwaliteit wordt altijd herkend en erkend

Een bed van bij Salus is het resultaat van onderzoek, studie, sturen, bijsturen en verfijnen om uiteindelijk feilloos af te werken. Bij Salus is ieder bed een bewijs van ambachtelijk vakmanschap. Het overtreft alles wat je van een bed mag verwachten. Waar kwaliteit altijd voorop staat en gegarandeerd terugkomt in alle details.

”Voor ons is traditie het fundament. De balans ontstaat door trouw te blijven aan wat essentieel is, handwerk, kwaliteit en maatwerk, terwijl we open blijven staan voor nieuwe technieken en inzichten die het slaapcomfort kunnen verhogen. We vernieuwen nooit om trendy te zijn, maar alleen als het écht meerwaarde biedt. "

- Dirk, zaakvoerder bij Salus

Het grootste verschil zit in de onzichtbare details: de zorg waarmee ze bij Salus de materialen selecteren, de manier waarop elke laag in een matras wordt opgebouwd en de precisie in de afwerking die je pas voelt wanneer je erop ligt, niet wanneer je ernaar kijkt. "Voor ons zijn het precies die verborgen nuances die bepalen of een bed écht het comfort en de kwaliteit biedt waar Salus voor staat", benadrukt Dirk.

”Een bed van Salus is altijd uniek, omdat het écht het bed op maat en vraag van de klant is. Bij ons kan ieder detail gepersonaliseerd worden, waardoor we vaak één enkel, volledig op maat gemaakt stuk produceren. Een mooi voorbeeld daarvan is een bed dat we ooit maakten met een geborduurd rozenboeket in het hoofdbord. Exact dezelfde tekening als de tatoeage die op de rug van de klant stond. Om dat mogelijk te maken, moesten we zelfs speciale naalden aanschaffen om het ontwerp in het leder te kunnen borduren. Dat is voor ons ambacht: vakmanschap, creativiteit en een persoonlijke aanpak die niet door een machine kan worden vervangen.”

Goed slapen is gezond wakker zijn

Over slapen heeft iedereen een eigen idee. Soms precies omschreven, soms ook wat minder duidelijk. Luisteren naar de noden en de verlangens van de klant is dus een eerste vereiste. Maar net zo belangrijk is sturing en begeleiding. Want Salus streeft naar de allerbeste nachtrust voor zijn klanten.

"Voor ons begint advies op maat met het besef dat geen enkele klant hetzelfde is. Iedereen heeft eigen noden en soms specifieke klachten. Daarom vertrekken we nooit van een standaardoplossing, maar van een persoonlijk gesprek waarin we écht luisteren."

- Dirk, zaakvoerder bij Salus

Ons Medicair-systeem is ontwikkeld om zich niet alleen perfect aan te passen aan de klant op het moment van aankoop, maar ook om mee te evolueren met het lichaam doorheen de jaren, of het nu gaat over gewichtsveranderingen, gewijzigde lichamelijke klachten of andere slaapbehoeften. Een slaapsysteem dat niet kan mee bewegen met die veranderingen, voldoet volgens ons niet aan wat ‘maatwerk’ zou moeten zijn. Het uiteindelijke doel moet zijn dat onze klanten graag in hun Salusbed gaan slapen omdat ze weten dat ze ’s morgens en uitgerust en compleet ontspannen ontwaken. Nacht na nacht na nacht…”

(lees verder onder de foto)

Hotels als slaaplabo’s voor Salus

De grootste klanten van Salus zijn hotels die investeren in de slaapkwaliteit van hun gasten. Dankzij hun positieve ervaringen komen ook steeds meer particulieren bij de winkel terecht. Ze stappen vaak binnen met hetzelfde compliment: ‘We hebben zo goed geslapen in een Salus-bed tijdens een weekendje weg, dat we gevraagd hebben in welk bed we geslapen hadden. Voor de zaakvoerders van Salus is dat het mooiste bewijs dat echte kwaliteit zichzelf aanprijst. Maar dan nog beschouwen ze het als hun plicht om te bewijzen dat de keuze om langs te komen de juiste was en dat ze de klant met de beste zorgen zullen omringen en voor hen naar het beste van het beste streven.”

Het mooiste moment beschouwen ze bij Salus iedere keer als ze een van hun bedden mogen afleveren. Dat is als slagroom op een slaaptaart: aan de klant een eindproduct presenteren waar met veel liefde en zorg aan gewerkt werd.

“Als we het eindresultaat zien, geleverd, geplaatst en precies zoals we het hebben ontworpen en de tevreden blik van onze klanten, is iedere keer opnieuw niet alleen de bevestiging van onze vakkennis en ons vakmanschap, maar ook een drijfveer om verder te blijven werken en verder te blijven streven naar Salusperfectie.”