AZ Rivierenland start succesvol met nieuw elektronisch patiëntendossier
“Het introduceren van een nieuw softwarepakket heeft impact op de routine van onze medewerkers en artsen. Om dit in goede banen te leiden werd er extra ingezet op opleiding van alle gebruikers”, zegt operationeel directeur Stefanie Cootjans.
Opstart in 2 fasen
De uitrol van het nieuwe softwarepakket gebeurt in 2 fasen. De eerste fase, die op 18 juni begon, is achter de rug en verliep succesvol. Daarbij werden alle medewerkers opgeleid om aan de slag te gaan met de agenda, kiosk, patiëntenadministratie en patiëntenportaal.
“Dit was alvast een moeilijke oefening, als je weet dat we met 4 verschillende softwarepakketten werkten. Nu vertrekt alles vanuit Primuz voor de patiëntenadministratie en Oazis voor de facturatie.”
De tweede fase volgt eind 2021. Deze draait rond het verpleegkundig en medisch dossier, medicatiebeheer, labo en medische beeldvorming.
Afspraken online
Ook voor de patiënten verandert er wat. Zij kunnen zich voortaan aanmelden voor een afspraak of opname via een inschrijvingskiosk.
Daarnaast kunnen patiënten ook via een patiëntenportaal online afspraken maken, hun persoonlijke gegevens wijzigen of de historiek van raadplegingen en opnames vinden.