Partnerartikel

Wat voor impact heeft AI op de werkgelegenheid?

woe 10 mei 2023

Hoewel kunstmatige intelligentie onze wereld in veel opzichten dramatisch verbetert, zijn er opmerkelijke zorgen over de aanstaande impact van AI op de werkgelegenheid en het personeelsbestand: er zijn voorspellingen over miljoenen werklozen in de komende decennia, voornamelijk als gevolg van de impact van intelligente automatisering en AI-systemen. Hoe dan ook, het hele sociaaleconomische systeem gaat een fase van versnelde transformatie in: markten, bedrijven, onderwijs, overheid, sociale zekerheid en werkgelegenheidsmodellen zullen ernstig worden beïnvloed, volgens CVMaker.be. Hierover lees je in dit artikel meer. 

 

Banen

Taken die eentonig zijn, kunnen eenvoudig worden geautomatiseerd; hierdoor kunnen bepaalde rollen gaandeweg overbodig worden. Taken en activiteiten met betrekking tot klantenservice/callcenteroperatie, documentclassificatie, ontdekking en ophalen, contentmoderatie zijn bijvoorbeeld steeds meer gebaseerd op technologie en automatisering en minder op mensenwerk. Hetzelfde geldt voor rollen die verband houden met de bediening en ondersteuning van productielijnen en fabrieken: mensen worden vervangen door slimme robots die veilig door de ruimte kunnen navigeren, objecten zoals producten, onderdelen of gereedschappen kunnen vinden en verplaatsen of complexe montagewerkzaamheden kunnen uitvoeren.

AI blijkt zeer effectief te zijn bij het afhandelen van nog complexere activiteiten, waarbij meerdere signalen, gegevensstromen en verzamelde kennis in realtime moeten worden verwerkt. Kenmerkend zijn de autonome voertuigen die de omgeving en haar dynamiek kunnen vastleggen en 'begrijpen'; ze kunnen in realtime 'zien', beslissen en handelen in de richting van goed gedefinieerde optimalisatiedoelstellingen.

Sectoren

Transport bevindt zich al in een transformatiemodus. Volledig autonome auto's zullen binnenkort werkelijkheid worden en ze zullen veiliger, efficiënter en effectiever zijn. Professionele chauffeurs (taxi's, vrachtwagens en meer) zullen de vraag naar hun vaardigheden snel zien afnemen. Je moet dan een cv maken als je een nieuwe baan nodig hebt, aangezien chauffeurs in de toekomst dus waarschijnlijk niet meer nodig zijn. 

Elektronische handel zal ook een belangrijke transformatie ondergaan: fulfilmentcentra zullen volledig geautomatiseerd zijn met robots die door de ruimte navigeren om producten te verzamelen en klantorders uit te voeren; om vervolgens met autonome drones en/of auto's te worden verzonden of zelfs afgeleverd bij klanten, ook automatisch. Het belang van verkopers en netwerken van fysieke winkels zal slinken; we zitten dicht bij scenario's waarin AI-agenten van consumenten onderhandelen met AI-agenten van retailers - op basis van verschillende doelstellingen, tactieken en strategieën.

Zelfs meer traditionele beroepen die zijn gebouwd op sterke menselijke relaties, zoals juridische beroepen, zullen aanzienlijk worden getroffen: typische ondersteunende diensten in een juridische context hebben te maken met documentverwerking, classificatie, ontdekking, samenvatting, vergelijking, kennisextractie, en beheer zijn allemaal taken waar AI-agenten al geweldig werk kunnen verrichten.

Financiële diensten, verzekeringen en elke andere sector die een aanzienlijke hoeveelheid gegevensverwerking en inhoudverwerking vereist, zullen ook profiteren van AI, samen met het ontwerp en de uitvoering van sociale programma's. Ook in deze branche zou het dus kunnen dat er minder werknemers nodig zijn in de toekomst. 

Artificial intelligence kan dus op meerdere manieren invloed hebben op de werkgelegenheid. Dit komt desondanks vooral doordat er waarschijnlijk minder werknemers nodig zijn in de toekomst doordat AI bepaalde banen over kan nemen.