Wat voor impact heeft AI op de werkgelegenheid?
Sectoren
Transport bevindt zich al in een transformatiemodus. Volledig autonome auto's zullen binnenkort werkelijkheid worden en ze zullen veiliger, efficiënter en effectiever zijn. Professionele chauffeurs (taxi's, vrachtwagens en meer) zullen de vraag naar hun vaardigheden snel zien afnemen. Je moet dan een cv maken als je een nieuwe baan nodig hebt, aangezien chauffeurs in de toekomst dus waarschijnlijk niet meer nodig zijn.
Elektronische handel zal ook een belangrijke transformatie ondergaan: fulfilmentcentra zullen volledig geautomatiseerd zijn met robots die door de ruimte navigeren om producten te verzamelen en klantorders uit te voeren; om vervolgens met autonome drones en/of auto's te worden verzonden of zelfs afgeleverd bij klanten, ook automatisch. Het belang van verkopers en netwerken van fysieke winkels zal slinken; we zitten dicht bij scenario's waarin AI-agenten van consumenten onderhandelen met AI-agenten van retailers - op basis van verschillende doelstellingen, tactieken en strategieën.
Zelfs meer traditionele beroepen die zijn gebouwd op sterke menselijke relaties, zoals juridische beroepen, zullen aanzienlijk worden getroffen: typische ondersteunende diensten in een juridische context hebben te maken met documentverwerking, classificatie, ontdekking, samenvatting, vergelijking, kennisextractie, en beheer zijn allemaal taken waar AI-agenten al geweldig werk kunnen verrichten.
Financiële diensten, verzekeringen en elke andere sector die een aanzienlijke hoeveelheid gegevensverwerking en inhoudverwerking vereist, zullen ook profiteren van AI, samen met het ontwerp en de uitvoering van sociale programma's. Ook in deze branche zou het dus kunnen dat er minder werknemers nodig zijn in de toekomst.
Artificial intelligence kan dus op meerdere manieren invloed hebben op de werkgelegenheid. Dit komt desondanks vooral doordat er waarschijnlijk minder werknemers nodig zijn in de toekomst doordat AI bepaalde banen over kan nemen.