Partnerartikel

Visitekaartjes laten nog altijd de beste indruk achter

maa 23 Jan 2023
Vroeger kon je niet naar een beurs toe zonder thuis te komen met een koffer vol visitekaartjes. Hoe ziet dat er tegenwoordig uit? Het eerlijke antwoord is dat mensen tegenwoordig vaak snel digitaal contact leggen met de ander. Bijvoorbeeld door een telefoonnummer achter te laten of een connectie aan te gaan via LinkedIn. Ondanks dat dit wel snel en effectief is, kun je nog altijd een betere indruk achterlaten bij (potentiële) klanten of zakenpartners met het klassieke visitekaartje.

Creativiteit uiten

Eigenlijk is het zonde om naar een beurs of evenement te gaan namens je bedrijf zonder een visitekaartje mee te nemen. Jouw persoonlijkheid zorgt voor de eerste indruk, maar een visitekaartje ontwerpen kan ervoor zorgen dat jouw naam onthouden wordt. Zorg er dus voor dat je geen saai visitekaartje hebt, want dan beland je snel in de anonimiteit. Een mooi ontwerp biedt de uitgelezen kans om de creativiteit van jezelf en je bedrijf te laten zien.

Stel je voor dat je een fijn gesprek hebt gehad met een potentiële klant. Twee weken later wil hij weer contact met je opnemen. Hij ziet een bijzonder, maar toch professioneel kaartje. Als hij al een positief gevoel had bij jullie gesprek, zal je mooie visitekaartje dit gevoel alleen maar versterken. Zo zorg je er dus met weinig moeite voor dat je al 1-0 voor staat.

Wat staat er op een goed visitekaartje?

Los van dat het kaartje mooi vormgegeven moet zijn om indruk te maken, zijn er ook een aantal tekstuele aspecten die je zeker niet moet vergeten op jouw ontwerp. Zonder deze informatie ontbreken de belangrijkste onderdelen.

Bedrijfslogo en functietitel
Het belangrijkste wat er op een visitekaartje staat is misschien wel het bedrijfslogo. Zo weet de andere partij altijd waar ze mee in zee gaan, zonder verwarring. Verder is natuurlijk je eigen naam en functie onmisbaar. Omdat je geen waslijst aan informatie wil op je kaartje, kies je altijd de functie die het beste omschrijft wat jij doet binnen het bedrijf.

Contactinformatie
Nog zoiets wat je absoluut niet mag vergeten op een visitekaartje is je contactinformatie. Zonder deze informatie is het kaartje eigenlijk waardeloos, want het doel van het kaartje is dat de andere partij uiteindelijk contact met je opneemt. Zet hier een e-mailadres en een telefoonnummer. Mocht je zakelijke contactgegevens hebben en alleen hierop bereikt willen worden, zorg er dan wel voor dat dit de juiste zijn en niet je eigen persoonlijke contactgegevens.

Onlinekanalen
Als je voor een bedrijf werkt is het ook altijd een goed idee om de website en social mediakanalen van het bedrijf te vermelden op visitekaartjes. Zo kan de andere partij altijd informatie over jullie opzoeken als hier behoefte aan is. Kijk ook eens hoe anderen een ontwerp hebben gemaakt en hoe jij dit anders zou aanpakken!

Hoe moet het niet

Ondanks dat het vaak mooi kan zijn om de achtergrond donker te kleuren en een lichte tekst erop te plaatsen, is dit niet wat je moet doen bij een visitekaartje. Mensen schrijven graag nog wat extra dingen op het kaartje, bijvoorbeeld wanneer ze weer contact opnemen, of iets anders wat ze willen onthouden. Als je een zwart kaartje hebt met een beetje witte tekst erop, kan dus nooit iemand iets erop schrijven.

Sommige mensen vinden het fijn om een hele kant wit te houden, maar dat is aan jezelf. Zo laat je namelijk wel veel ruimte over om te schrijven en is het een stuk goedkoper om enkelzijdig te bedrukken. Aan de andere kant is het ook weer zonde van de ruimte die je niet gebruikt. Denk dus goed na over het ontwerp van jouw visitekaartje!

Kwalitatief en duurzaam kaartje is van belang

Ondanks dat er veel belangrijke informatie is die je op een visitekaartje moet zetten, moet het wel leesbaar blijven. Zorg er dus voor dat je er niet te veel onnodige informatie op zet. Verder is het ook belangrijk om de informatie die je er wel op zet, goed leesbaar te maken. De kunst is om de balans te vinden tussen mooi en effectief.

Ook is het belangrijk om papier van hoge kwaliteit te gebruiken. De keuze van de dikte van het papier zegt veel over de professionaliteit van jouw merk. Niemand neemt een bedrijf serieus dat op normaal printpapier visitekaartjes drukt. Verder wil je natuurlijk dat mensen jouw kaartje bewaren en niet kwijtraken. Maak hem dus van mooi dik papier voor een duurzame en professionele uitstraling.

Als laatste is het belangrijk om te onthouden dat deze uiting een netwerkmiddel is. Je wil dus niet alleen zoveel mogelijk exemplaren verspreiden, maar vraag ook een paar kaartjes terug! Probeer de tips uit dit artikel mee te nemen en maak aantekeningen op de kaartjes die je krijgt. Zo ben jij op iedere gelegenheid de echte netwerk koning(in) met jouw visitekaartje.