9u15

PVDA: "1 op 4 Kempense bushaltes verdwijnt: onaanvaardbaar"

Uit cijfers die PVDA opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) blijkt dat er in de Kempen 502 bushaltes van De Lijn zullen verdwijnen. Dat is zowat een kwart van de bushaltes die verdwijnen. "De brutale besparingsoperatie is een aanval op ons openbaar vervoer." Die actie voerde aan de bushaltes aan het station van Mol.

Vervoersmaatschappij De Lijn zou in heel Vlaanderen in totaal zo'n 8000 bushaltes willen schrappen. En ook de Kempen ontsnapt volgens PVDA niet. “Geen enkele gemeente blijft gespaard. Landelijke gemeenten als Kasterlee (-36 haltes) Laakdal (-39) of Balen (-42) worden hard getroffen" zegt Annemie Tibos van PVDA Kempen. "

Maar ook in de steden zal met de botte bijl gesnoeid worden, zoals in Turnhout (-30), Herentals (-31) of Geel (-39). We weten nog niet precies welke bushaltes overal zullen geschrapt worden. Maar als je één op vier bushaltes schrapt in de Kempen dan kan dat niet zonder mensen pijn te doen. Dit is een brutale besparingsoperatie”

Actie

Met aan actie aan het station van Mol, toonde PVDA haar ongenoegen. “Door de dienstverlening af te bouwen, tref je alle mensen die zijn aangewezen op het openbaar vervoer om op hun werk te geraken, om naar familie te gaan of om een keer een terrasje te doen”, vervolgt Tibos.

“Maar er is meer. Door het schrappen van bushaltes zullen ook de files verder toenemen. En de besparingen bij het openbaar vervoer zullen een negatieve impact hebben op het milieu. Het lijkt haast of de Vlaamse regering wil dat niemand nog gebruikmaakt van het openbaar vervoer.”

Vervoer op maat

Het ‘vervoer op maat’, waarbij de steden en gemeenten zélf een deel van het collectief vervoer kunnen uittekenen, is volgens de linkse partij totaal geen alternatief.

“Het vervoer op maat, dat is geen bus maar een taxi of deelstep. Niet publiek maar privé. Dat is lang niet voor iedereen een alternatief”, aldus nog Annemie Tibos. “Bovendien is het budget dat daarvoor voorzien wordt totaal onvoldoende om de kaalslag in de dienstverlening van De Lijn te compenseren”.