Vlaams parlementslid Mien Van Olmen van CD&V (Herentals) roept lokale besturen op om een groepsaankoop van de Vespatracker te overwegen. Het systeem moet de nesten van de Aziatische hoornaar vroegtijdig opsporen zodat de bestrijding eenvoudiger wordt. De invasieve wespensoort bedreigt onze inheemse natuur.
Vespatracker moet nesten van Aziatische hoornaar vroegtijdig opsporen
Juli en augustus komen eraan. Dat zijn de maanden waarin Aziatische hoornaars – de primaire nesten die ze in hagen, postbussen, dakgoten, vogelnestjes en schuurtjes hebben gebouwd stilaan verlaten om te verhuizen naar grotere en hoger gelegen secundaire nesten in dreven, bossen, plantsoenen en recreatiedomeinen.
De impact op hun omgeving is dan het grootst, meer bepaald op honingbijen en andere insecten die als prooi worden beschouwd, en later ook op de oogst van druiven en ander fruit. De verdelging van Aziatische hoornaars vereist expertise en gespecialiseerd materiaal en is vaak kostelijk. De bestrijding focust daarom het best op de primaire nesten. Vandaag worden nesten vaak pas ontdekt wanneer het al secundaire nesten zijn, op een moment dat de kolonie al duizenden hoornaars telt en de verdelging niet zonder risico, arbeidsintensief en duur is en natuurschadelijk vergif vereist.
Met steun van de Vlaamse overheid (Agentschap Landbouw en Zeevisserij) ontwikkelde het Projectteam Aziatische Hoornaar Vlaanderen de Vespatracker: een betaalbare en efficiënte zendertechnologie in combinatie met een gratis gebruiksvriendelijke smartphoneapplicatie, waarmee men nesten vroegtijdig kan opsporen.
Het systeem werd gisteren getoond op een bloemenweide in Lille. Mien Van Olmen hoopt dat lokale besturen de aankoop doen en heeft ook minister Brouns daarover bevraagd.