Autoluwe zone in Mechelen wordt tegen 2026 'logischer en overzichtelijker'

knip Nieuwendijkstraat Mechelen
© RTV archief

Komend jaar maakt het Mechelse stadsbestuur de autoluwe zone transparanter. Het stadsbestuur zal door enkele zones samen te voegen en enkele bijkomende kleinere gebieden doorgang te verlenen, alles overzichtelijker maken.

De autoluwe Mechelse binnenstad bestaat al sinds 2011 en werd door de jaren heen verschillende keren aangepast en uitgebreid. “Wat in 2011 bescheiden begon, is intussen uitgegroeid tot 11 aparte centrumzones en 15 verkeersstops. Het reglement werd telkens uitgebreid en aangepast, waardoor een herziening en vereenvoudiging zich aandiende”. zegt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen. De concrete aanpassingen zijn tot twee concrete krachtlijnen terug te brengen. Enerzijds worden de 10 verschillende zones van het centrum samengevoegd tot twee overblijvende zones. Daarnaast krijgen ook enkele nieuwe gebieden in de periferie doorgang doorheen enkele knips.

Impact knips

De omgeving rondom de Stassartstraat zal via de knips aan de Zwartzustersvest en het Hoogstratenplein kunnen rijden, waardoor ook dit noordelijkere deel van de binnenstad ook via de Tangent zal kunnen ontsluiten. Door de verkeersknips van de Kleine Nieuwedijkstraat en St. Gommarusstraat samen te voegen krijgen buurtbewoners daar een meer logische en vlottere ontsluiting. Eén vergunning zal nu voor beide locaties gelden. Ook de buurt Kauwendaal zullen vergunningen ontvangen om doorheen deze twee verkeersstops te rijden.

“Deze aanpassing lag al enige tijd op tafel, maar we wilden uiteraard zeker zijn dat de impact op de betrokken knips en kruispunten haalbaar was”, aldus schepen Vandersmissen. De wijzigingen gaan in vanaf januari. Tot dan blijven de huidige regels gelden. In aanloop naar deze datum zal de stad gerichte communicatie naar de bestaande en nieuwe vergunningshouders voorzien.