Van festivalweide naar voedselbank
Voor Foodsavers draait het vooral om droge voeding en dranken. “We zoeken naar ongeopende producten: Aiki noedels, soepjes, chips, frisdrank”, klinkt het bij Hilsande Sels. En ja, zelfs bier wordt ingezameld — niet om te verdelen aan sociale organisaties, maar om een wel heel bijzondere bestemming te krijgen. “We brengen dat naar wijndomein Walterus in Lille, waar ze er gin van stoken,” vertelt een medewerker. “Die gin wordt dan verkocht en ook gebruikt als relatiegeschenk voor Graspop.”
Van testproject naar volledig plan
Wat vorig jaar begon als een kleinschalig proefproject, werd deze editie opgeschaald naar de hele camping. “Vorig jaar verzamelden we zo’n 670 liter materiaal en 300 kilogram voeding op één deel van de camping,” zegt Mathias Etzold Sjans. “Dit jaar zijn we met 25 medewerkers en vier vrachtwagens, dus we hopen op veel meer.”
De spullen worden na inzameling naar een triagecentrum in Geel-West gebracht. Daar wordt alles gesorteerd. Tentjes, stoeltjes of luchtmatrassen die nog in goede staat zijn, worden later verkocht aan een sterk verlaagde prijs. De rest wordt verdeeld over de verschillende vestigingen van Sjans.
Een festival met een duurzaam randje
Door samen te werken met deze organisaties wil Graspop niet alleen de afvalberg verkleinen, maar ook sociale en circulaire initiatieven ondersteunen. En de impact is tastbaar: spullen die anders op de vuilnisbelt zouden belanden, krijgen nu een tweede leven bij mensen die ze echt kunnen gebruiken.