Eerstesteenlegging van nieuwbouw Sint-Victor Turnhout in historische kapel

sint-victor eerste steen
© Wim De Visscher is de financieel en logistiek directeur van het Sint-Victorinstituut in Turnhout.

De examens zitten er stilaan op, maar op het Sint-Victor in Turnhout wordt er deze zomer wel gewoon verder gewerkt. Want daar zijn ze gestart met de bouw van twee nieuwe lesblokken. Eén blok moet dienen voor de lagere school, het andere blok voor het secundair onderwijs. Ook de oude kapel, die nog diende in het klooster van het Sint-Victor, krijgt een metamorfose. En daar ligt ook de eerste steen. Geen simpele baksteen in de muur, wel een, jawel, zitbank.

Het vuil wordt netjes opgeruimd in de kapel van het Sint-Victorinstituut in Turnhout. Al mogen we dit gebouw geen kapel meer noemen. Binnenkort zal het dienen als de ingang van de middelbare school. De eerste steen ligt er in elk geval al. Niet in een muur, het plafond of de vloer, wel als attribuut in de toekomstige inkomhal. Want de eerste steen is de eerste zitbank van het vernieuwde Sint-Victor.

Naast de inkomhal krijgt het Sint-Victor ook twee nieuwe lesblokken, voor zowel de lagere als middelbare school. En die zullen er komen op de plaats waar deze grote kraan nu staat. Een dringende investering voor de school, want de oude gebouwen hadden al heel wat jaren op de teller staan.

sint-victor eerste steen
© RTV

Met de nieuwe lesblokken wil het Sint-Victor officieel een stap zetten in de 21ste eeuw. Want als het onderwijs verandert, moet de infrastructuur mee. De nieuwe gebouwen moeten in gebruik genomen vanaf 1 september 2028.