De rechtbank in Turnhout heeft negen leden van een criminele organisatie veroordeeld voor hun betrokkenheid bij drugslabo's in Mol, Bekkevoort en Scherpenheuvel. Ze zijn verantwoordelijk voor het drugsafval dat werd aangetroffen in natuurgebieden en bossen in Turnhout, Merksplas en Weelde.
Drugslabo in Mol opgerold na dumpingen in Turnhout, Merksplas en Weelde: tot 6 jaar cel
Het onderzoek startte op 16 augustus 2023 na een dumping van drugsafval in een natuurgebied in Turnhout. Op basis van ANPR-camera's krijgt de politie twee huurwagens in beeld.
De speurders treffen bij het volgen van de huurwagens een lege loods aan, aan Verlipark in Mol. Maar buiten de loods vinden ze nog wel een container met drugsafval en voorwerpen van een drugslabo.
Het voertuig wordt in september 2023 nog gebruikt voor dumpingen van drugsafval in de Dombergstraat in Turnhout, maar ook in bossen in Merksplas en Weelde. Het voertuig leidt de politie ook naar een boerderij in Bekkevoort.
Daar worden 900 verwaarloosde varkens aangetroffen. Tweehonderd daarvan halen het niet. Ook een derde locatie wordt nog gelinkt aan de dumping: een magazijn in Scherpenheuvel. Daar werd een amfetaminelab in opbouw aangetroffen.
De negen beklaagden worden allemaal veroordeeld tot een celstraf. Voor sommigen zelfs tot 6 jaar. In totaal wordt ook een totaalbedrag van meer dan 500.000 euro verbeurd verklaard. Dat betekent dat dit bedrag niet meer gebruikt kan worden door de veroordeelden.