Cuylaerts wil dat NMBS betaalt voor leegstand van stationsgebouwen: "Verwaarlozing heeft impact op hele gemeente"

Dorien Cuylaerts station gebouw leegstand NMBS
© archief RTV

Dorien Cuylaerts, burgemeester van Rijkevorsel en federaal parlementslid voor N-VA, vindt dat spoorwegmaatschappij NMBS gemeenten en steden moet betalen wanneer stationsgebouwen leegstaan. Ze diende daarrond een wetsvoorstel in.

NMBS wordt fiscaal gelijkgesteld aan de Staat. Dit betekent simpelweg dat wanneer een gebouw lang leegstaat of verwaarloosd is, zij daarvoor geen gemeentelijke belastingen moeten betalen.

Dat moet een particulier wel en Cuylaerts vindt dat de spoorwegmaatschappij op dezelfde manier moet behandeld worden. Ze doelt met deze maatregel op gebouwen in bezit van NMBS. Denk maar aan stationsgebouwen, maar ook werkplaatsen, technische gebouwen en zelfs onbebouwde gronden.

"Stationsgebouwen liggen vaak op centrale en zichtbare plaatsen in onze steden en gemeenten", verklaart Cuylaerts. "Wanneer zulke gebouwen jarenlang leegstaan of verwaarloosd worden, dan heeft dat impact op de hele buurt."

Niet voor extra geld

Cuylaerts vindt dat lokale besturen de NMBS moet kunnen aanspreken over deze problemen, net zoals ze dat wel kunnen doen bij andere eigenaars.

De burgemeester van Rijkevorsel doelt hier niet op meer inkomsten voor de gemeenten, maar wel om het onderhoud van de gebouwen aan te pakken. "Als NMBS haar patrimonium als een goede huisvader beheert, wordt ze door geen enkele heffing getroffen", is de Rijkevorselse recht voor de raap.

vakantiehuis Bels Lijntje Merksplas stationsgebouw
© archief RTV

"Van burgers en ondernemingen wordt veerwacht zorg te dragen voor hun gebouwen. Dan mogen we dat ook verwachten van een autonoom overheidsbedrijf", is Cuylaerts duidelijk. "Het is geen extra verplichting voor lokale besturen, maar wel een eerlijk instrument om de NMBS te kunnen aanspreken."

NMBS probeert werk te maken van haar vastgoed. Zo worden heel wat leegstaande gebouwen verkocht of verhuurd. In Berlaar dient het voortaan als ontmoetingscentrum.

In Weelde-Merksplas is het oude gebouw nu omgetoverd tot een vakantieoord. In Willebroek wordt het stationsgebouw dan weer het nieuwe kantoor van een lokaal energiebedrijf.