Dorien Cuylaerts, burgemeester van Rijkevorsel en federaal parlementslid voor N-VA, vindt dat spoorwegmaatschappij NMBS gemeenten en steden moet betalen wanneer stationsgebouwen leegstaan. Ze diende daarrond een wetsvoorstel in.
Cuylaerts wil dat NMBS betaalt voor leegstand van stationsgebouwen: "Verwaarlozing heeft impact op hele gemeente"
© archief RTV
"Van burgers en ondernemingen wordt veerwacht zorg te dragen voor hun gebouwen. Dan mogen we dat ook verwachten van een autonoom overheidsbedrijf", is Cuylaerts duidelijk. "Het is geen extra verplichting voor lokale besturen, maar wel een eerlijk instrument om de NMBS te kunnen aanspreken."
NMBS probeert werk te maken van haar vastgoed. Zo worden heel wat leegstaande gebouwen verkocht of verhuurd. In Berlaar dient het voortaan als ontmoetingscentrum.
In Weelde-Merksplas is het oude gebouw nu omgetoverd tot een vakantieoord. In Willebroek wordt het stationsgebouw dan weer het nieuwe kantoor van een lokaal energiebedrijf.