Tussen 10 februari en 23 maart konden inwoners de enquête invullen. In totaal werd ze bijna 1300 keer beantwoord – zowel online als via een papieren versie die naar een steekproef van 2000 inwoners werd gestuurd.
Heldere communicatie, maar trage antwoorden
De resultaten zijn overwegend positief. “De waardering ligt tussen 80 en 85 procent voor onze communicatiekanalen, zoals de huis-aan-huisbladen, website en sociale media,” aldus Dirk Hoofd, waarnemend burgemeester. “Volgens onze inwoners gebruiken we een duidelijke en begrijpelijke taal.”
Toch zijn er ook kritische signalen. Inwoners willen meer informatie over onder meer subsidies, premies en gemeentebeslissingen. Ook het persoonlijk contact met het gemeenteloket kan beter.
“Er kwamen opmerkingen over het werken op afspraak: mensen willen ook zonder afspraak terecht kunnen op bepaalde tijdstippen. Daarnaast is er ontevredenheid over het laattijdig beantwoorden van e-mails en de toon of inhoud van bepaalde reacties van de gemeente,” klinkt het.
Gemeente belooft actie
De gemeente neemt de signalen ernstig. “We gaan nu concreet aan de slag met de resultaten. Zowel op vlak van inhoudelijke communicatie als van dienstverlening aan het loket willen we verbeteringen doorvoeren,” besluit Dirk Hoofd, waarnemend burgemeester.