Bornem evalueert communicatie: hoge waardering, maar ook werkpunten

© RTV

De gemeente Bornem liet begin dit jaar een grootschalige communicatiestudie uitvoeren in samenwerking met hogeschool Thomas More. De resultaten zijn nu bekend: de communicatie via website, sociale media en magazines scoort hoog, maar er zijn ook duidelijke werkpunten, vooral rond afspraken, e-mails en toegankelijkheid van de dienstverlening.

Tussen 10 februari en 23 maart konden inwoners de enquête invullen. In totaal werd ze bijna 1300 keer beantwoord – zowel online als via een papieren versie die naar een steekproef van 2000 inwoners werd gestuurd.

Heldere communicatie, maar trage antwoorden

De resultaten zijn overwegend positief. “De waardering ligt tussen 80 en 85 procent voor onze communicatiekanalen, zoals de huis-aan-huisbladen, website en sociale media,” aldus Dirk Hoofd, waarnemend burgemeester. “Volgens onze inwoners gebruiken we een duidelijke en begrijpelijke taal.”

Toch zijn er ook kritische signalen. Inwoners willen meer informatie over onder meer subsidies, premies en gemeentebeslissingen. Ook het persoonlijk contact met het gemeenteloket kan beter.

“Er kwamen opmerkingen over het werken op afspraak: mensen willen ook zonder afspraak terecht kunnen op bepaalde tijdstippen. Daarnaast is er ontevredenheid over het laattijdig beantwoorden van e-mails en de toon of inhoud van bepaalde reacties van de gemeente,” klinkt het.

Gemeente belooft actie

De gemeente neemt de signalen ernstig. “We gaan nu concreet aan de slag met de resultaten. Zowel op vlak van inhoudelijke communicatie als van dienstverlening aan het loket willen we verbeteringen doorvoeren,” besluit Dirk Hoofd, waarnemend burgemeester.