Nieuwe fiets- en voetgangerstunnel en vernieuwde straten voor wijk Willendriesstraat

don 5 Jun
fiets- en voetgangerstunnel Muizen Willendriesstraat
© RTV

De heraanleg van de Willendriesstraat en de omliggende straten in Mechelen is volledig afgerond. Naast een volledig vernieuwd wegdek is ook de nieuwe tunnel onder het spoor voor voetgangers en fietsers vandaag geopend voor het grote publiek.

De Mechelse buurt rond de Willendriesstraat kreeg een vernieuwing die zowel de leefkwaliteit en klimaatweerbaarheid moet versterken. Naast een vernieuwd wegdek en gescheiden rioleringsstelsel werd er met de vernieuwing ingezet op groen en verkeersveiligheid.

Belangrijk voor die verkeersveiligheid is de nieuwe tunnel onder het spoor die een veilige en comfortabele verbinding voor voetgangers en fietsers wordt. De tunnel onder de spoorlijn Mechelen-Leuven vervangt de vroegere overweg die definitief werd afgesloten. Het resultaat is een tunnel van 12 meter lang, 5 meter breed en 2,5 meter hoog.

“De nieuwe tunnel vervangt een gevaarlijke overweg. Samen met de zone 30 en de duidelijke inrichting van de straten, verbeteren we zo de verkeersveiligheid voor iedereen: van jonge gezinnen tot oudere buurtbewoners,” aldus schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen.

fiets- en voetgangerstunnel Muizen Willendriesstraat
© RTV
fiets- en voetgangerstunnel Muizen Willendriesstraat
© RTV

De Willendriesstraat kreeg een groen profiel dat water vasthoudt en ruimte geeft aan natuur. Tussen de rijstroken liggen gerecupereerde kasseien met groene voegen die het regenwater helpen infiltreren. De bermen zijn beplant met onderhoudsarme soorten en op vraag van bewoners geldt er een snelheidsbeperking van 30 km/u.

Belangrijke stap vooruit

Niet enkel de Willendriesstraat werd behandeld. Ook enkele omliggende straten kregen een nieuw wegdek, het gaat om de Laurierlaan, Kerselaarstraat en Perelaarstraat. In een volgende fase worden ook de Prinsenhoekstraat, Prinsenveldstraat en een deel van de Leuvensesteenweg aangepakt.

“Deze investering gaat veel verder dan nieuwe stenen,” aldus schepen van Openbare Werken en Biodiversiteit Patrick Princen. “We zetten een belangrijke stap vooruit door geen afvalwater meer rechtstreeks in de Barebeek te lozen.

"Dat is goed voor de gezondheid van de waterloop en voor de natuur en biodiversiteit errond. Wanneer in de toekomst ook de Leuvensesteenweg voorzien is van een gescheiden rioleringsstelsel, maken we nog een sprong vooruit voor de gehele Baarbeekvallei.", sluit Princen af.