Net geen 600 dagen werken: Aarschotsesteenweg aan Gero opnieuw open voor verkeer

© Rik Verwaest

Na net geen 600 dagen aan ingrijpende werkzaamheden is de Aarschotsesteenweg (N10) ter hoogte van Gero vandaag opnieuw opengesteld. De heropening komt er na een lange periode van hinder voor automobilisten, fietsers, buurtbewoners en handelaars in deze drukke invalsweg van Lier.

De herinrichting startte op 6 mei 2024 en maakte deel uit van een grootschalig project van het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Lier. Het doel was om de doorgaande rijbaan te vernieuwen én comfortabele, breed afgescheiden fietspaden aan te leggen langs het tracé tussen de brug over het Netekanaal en het kruispunt met de Liersebaan. Tegelijk vernieuwden rioolbeheerders een gescheiden rioleringsstelsel en werd nieuwe verlichting geplaatst.

Structurele hinder en wegenknelpunten

De omvang van de werken bracht aanzienlijke hinder met zich mee. Onder andere werd de brug over het Netekanaal drie weken volledig afgesloten in de zomer van 2025, van 4 tot en met 22 augustus, om het wegdek te vernieuwen en fietspaden aan te leggen. Tijdens die periode was de Aarschotsesteenweg in dat stuk volledig onderbroken en moesten automobilisten via omleidingen rijden. Fietsers en voetgangers konden wel passeren.

© Rik Verwaest

Kritiek rond communicatie en overlast

De langlopende werf ging niet zonder kritiek. Lokale partij Missie2500 uitte zorgen over de communicatie rond de werkzaamheden en het omgaan met overlast voor bewoners. Zo zaten huishoudens in de buurt tijdens de werken verschillende keren urenlang zonder water, zonder dat ze vooraf werden geïnformeerd. Bewoners klaagden dat de voorziene informatiekanalen, zoals een WhatsApp-groep en straatverantwoordelijken, niet naar behoren functioneerden.

© Rik Verwaest

Impact op verkeer en leefomgeving

Voor veel pendelaars en handelaars was de beperkte bereikbaarheid gedurende de werfperiode een doorn in het oog. Doorgaand verkeer moest vaak omrijden via omliggende gemeenten en de ring rond Lier, wat extra kilometers en tijd verloor. Ook lokaal verkeer ondervond hinder door eenrichtingsverkeerregelingen die op verschillende momenten gelden in de werfzone.

Toekomstige verwachtingen

Met de heropening van dit stuk Aarschotsesteenweg komt eindelijk een einde aan een intensieve fase van de herinrichting. De nieuwe infrastructuur moet zorgen voor een veiliger, duurzamer en fietsvriendelijker traject tussen Lier en Koningshooikt.