Turnhout stelt nieuw bus- en circulatieplan voor: busvrije Gasthuisstraat, vlottere verkeerscirculatie en nieuw parkeerbeleid

Turnhout stelt nieuw bus- en circulatieplan voor: busvrije Gasthuisstraat, vlottere verkeerscirculatie en nieuw parkeerbeleid
© RTV

Het stadsbestuur van Turnhout heeft zijn bus- en circulatieplan voorgesteld onder de noemer ‘Binkenstad Bereikbaar’. Het plan, dat het stadscentrum aangenamer en verkeersveiliger moet maken, voorziet onder meer in een busvrije Gasthuisstraat, een vlottere verkeerscirculatie en een nieuw parkeerbeleid. Dat parkeerbeleid gaat al in op 1 januari 2026, terwijl het circulatieplan vanaf 2027 wordt ingevoerd.

Het voorstel werd woensdag toegelicht tijdens de commissie en wordt op 17 november voorgelegd aan de gemeenteraad. Volgens schepen van Mobiliteit Stijn Adriaensens (Vooruit) vormen drie duidelijke doelstellingen de kern van het plan. “We maken de Turnhoutse binnenstad leefbaarder, veiliger en beter bereikbaar. Dat doen we voor wie er woont, werkt, winkelt en iedereen die er zich verplaatst. De Gasthuisstraat wordt busvrij en richten we in als een aantrekkelijke winkelstraat. Dat is het startpunt van een vlottere, veiligere en aangenamere stad.”

Bussen verdwijnen uit de Gasthuisstraat

De bussen verdwijnen volledig uit de Gasthuisstraat en worden beter verspreid over het centrum. Volgens het stadsbestuur vermindert dat de verkeersdruk, verbetert het de doorstroming en maakt het het openbaar vervoer aantrekkelijker. De aangepaste busroutes zorgen ook voor een nieuwe rijrichting in enkele straten. Zo worden de Patersstraat en Herentalsstraat de toegangswegen naar het centrum, terwijl de Otterstraat gebruikt zal worden om het centrum te verlaten.

“Minder sluipverkeer en andere busroutes zorgen ook voor meer ruimte en veiligheid voor de voetgangers en de fietsers in ons stadshart,” benadrukt Adriaensens. “Auto’s rijden vanaf dan vooral op de wegen die daarop aangepast zijn en niet meer door woon- en schoolstraten.”

Links: Gasthuisstraat nu / Rechts: 3D-afbeelding Gasthuisstraat
© RTV/Stad Turnhout

Meer beleving in het centrum

Ook schepen van Economie Luc Op de Beeck (N-VA) ziet grote voordelen voor handelaars en bezoekers. “Het participatietraject van de Gasthuisstraat leverde duidelijke resultaten op. Onze ondernemers en inwoners willen liever geen bussen in hun winkelstraat. Wij kiezen met dit circulatieplan voor meer beleving en een kwalitatief kernwinkelgebied. Maar niet alleen de Gasthuisstraat gaat erop vooruit. Ook straten als de Warandestraat, Begijnenstraat en Herentalsstraat krijgen meer ruimte voor beleving, terrasjes, groen, voetgangers en fietsers. Het hele stadshart wordt een aangenamere en mooiere plek waar mensen graag komen, langer blijven en meer besteden.”

Nieuw parkeerbeleid vanaf 2026

Naast de herinrichting van het centrum wordt ook het parkeerbeleid aangepast. Een vlottere doorstroming van en naar de centrumparkings zorgt voor minder zoekverkeer én meer beschikbare parkeerplaatsen op straat voor bewoners en kortparkeerders.

Op 1 januari 2026 gaat de nieuwe parkeerregeling van kracht. De stad wil automobilisten aanmoedigen om in de centrumparkings te parkeren, zodat het op straat rustiger wordt. “Parkeren op straat wordt gemakkelijker voor bewoners, maar duurder voor bezoekers,” staat in het plan. De betalende zones en blauwe zones worden ook uitgebreid.

Turnhout stelt nieuw bus- en circulatieplan voor: busvrije Gasthuisstraat, vlottere verkeerscirculatie en nieuw parkeerbeleid
© RTV

Overleg met bewoners en handelaars

Burgemeester Hannes Anaf (Vooruit) benadrukt dat het stadsbestuur inzet op overleg. “We begrijpen dat zo’n grote veranderingen veel vragen met zich meebrengen. Momenteel zijn we volop bezig met de voorbereidingen van het nieuwe circulatieplan. We plannen nog heel wat gesprekken met inwoners, handelaars en andere betrokken partijen om de concrete uitwerking vorm te geven. De grote lijnen liggen vast, maar in enkele woonwijken binnen de ring moet de circulatie nog verder worden verfijnd. We gaan met omwonenden in gesprek om te bekijken hoe we de vrijgekomen ruimte kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld beleving, terrasjes of groen. Zo maken we onze Binkenstad samen aantrekkelijker en beter bereikbaar.”

De uitvoering start eind 2026 met de heraanleg van de Warandestraat en aanpassingswerken voor de nieuwe busroutes. Vanaf 4 januari 2027 volgen de bussen en automobilisten het nieuwe circulatieplan. Nadien begint de vernieuwing van de Gasthuisstraat.

Turnhout stelt nieuw bus- en circulatieplan voor: busvrije Gasthuisstraat, vlottere verkeerscirculatie en nieuw parkeerbeleid
© RTV