Het contract geldt voor een periode van vijf jaar, met de mogelijkheid tot driemaal verlenging van telkens één jaar, waardoor het in totaal tot acht jaar kan lopen. Jaarlijks levert Sateba België ongeveer 15.000 betonnen dwarsliggers, speciaal bedoeld voor de bouw van spoorwissels.
Deze zogenaamde wisselliggers zijn cruciaal voor het aansturen van treinverkeer, omdat ze treinen van spoor laten wisselen en essentieel zijn voor de veiligheid. In België liggen zo’n 8.300 wissels, waarvan elk unieke dwarsliggers vereist.
Sateba beschikt in België over drie vestigingen: in Laakdal, Baudour en Soignies. In Laakdal worden de faciliteiten van de productielijn maximaal benut voor deze productie. De wisselliggers worden nadien getransporteerd naar het Infrabel-atelier in Bascoup (Henegouwen), waar bijna alle Belgische wissels worden gemaakt.
Bevoorrading en toekomstzekerheid
Voor Infrabel biedt het contract een belangrijke garantie voor de constante levering van een cruciaal onderdeel van het spoor. De levensduur van een betonnen dwarsligger bedraagt ongeveer 50 jaar, en jaarlijks worden er zo’n 300.000 vervangen tijdens grootschalige onderhoudswerken. Door meerdere contracten af te sluiten, kan Infrabel voldoende voorraden garanderen en risico’s spreiden.
Voor Sateba betekent het contract een lokale werkzekerheid. Het bedrijf investeerde recent onder andere in nieuwe mallen en de modernisering van bestaande gietvormen in Baudour voor een half miljoen euro. Ook de ergonomie van de productielijnen werd verbeterd om het werk voor medewerkers minder belastend te maken.