Partnerartikel

Waarom het zo moeilijk is om te zeggen wat elektrisch rijden écht kost

1 jaar geleden
Het blijkt vaak erg lastig om aan te geven wat elektrisch rijden kost. Dat heeft niet alleen te maken met de fluctuerende energieprijzen, maar ook met de vele variabelen waarover nog maar weinig duidelijkheid bestaat. De EV-markt is een markt in volle evolutie en er zijn weinig tot geen historische cijfers om op terug te kijken. Toch is het nu al duidelijk dat elektrisch rijden de standaard wordt.

Stroomprijzen kunnen sterk verschillen

De prijs van een liter benzine of diesel kan per tankstation verschillen, maar het verschil is over het algemeen vrij klein. Bij stroom zijn de verschillen een stuk groter. De prijs per kWh verschilt per huishouden. En dankzij het capaciteitstarief speelt ook het verbruikspatroon een rol. Er zijn bovendien gezinnen met zonnepanelen en thuisbatterijen en er zijn mensen die vooral opladen aan snellaadstations met hoge tarieven. Daarenboven fluctueren de energieprijzen doorheen de tijd. Niemand had durven te voorspellen dat de energieprijzen als een raket omhoog zouden schieten en niemand weet hoe de energieprijzen de komende vijftien jaar zullen evolueren.

Autoverzekering en aanschafwaarde

De TCO (total cost of ownership) omvat meer dan alleen het energieverbruik. Het gaat ook om de aanschaf van de elektrische auto. Over het algemeen is een elektrische auto nog steeds duurder dan een brandstofauto. Dit heeft ook gevolgen voor de omniumverzekering. De premie voor deze autoverzekering wordt onder andere berekend op basis van de aanschafwaarde van de auto. Als de aanschafwaarde hoger ligt, zal de premie ook hoger liggen. Net als bij brandstofauto’s zijn er natuurlijk dure en minder dure elektrische auto’s, terwijl er ook andere factoren zijn die de premie van de autoverzekering beïnvloeden. Zelfs waar je woont en werkt, kan invloed hebben.

Belastingen, onderhoud en andere variabelen

Er zijn wel een aantal dingen die in het voordeel van de elektrische auto spreken. Zo betaal je voor een elektrische auto geen jaarlijkse verkeersbelasting en geen belasting op de inverkeerstelling. Het is natuurlijk niet geweten of deze vrijstelling voor elektrische auto’s in de toekomst behouden zal blijven. Als we massaal elektrisch rijden, moet de overheid natuurlijk ergens geld ophalen om de weginfrastructuur te onderhouden. Uiteindelijk zal toch iemand de factuur moeten betalen. Bij bijvoorbeeld een kilometerheffing is dat toch gewoon de EV-rijder.

Ook zou een elektrische auto minder slijten en zouden de onderhoudskosten lager liggen. Tegelijkertijd zou een elektrische auto een langere levensduur hebben. Wat ook een rol speelt, is de restwaarde. En die restwaarde is niet zo eenvoudig te voorspellen, want de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s is nog in volle ontwikkeling.

Elektrisch rijden wordt de regel in Europa

Het is moeilijk om te zeggen wat de TCO van een elektrische auto is, omdat er gewoon nog veel onduidelijkheden zijn en er weinig gegevens beschikbaar zijn. Als je een beetje slim laadt, kan laden wel goedkoper zijn dan tanken. En natuurlijk spelen ook andere factoren een rol bij het kiezen voor een EV, zoals het milieu. Dat laatste is meteen een van de redenen waarom de elektrische auto in de toekomst de standaard zal worden in Europa. De recent aangenomen Europese klimaatwet verbiedt niet voor niets nieuwe benzine- en dieselwagens vanaf 2035. Dat geeft fabrikanten nog 12 jaar de tijd om de technologie verder te optimaliseren. Het geeft overheden meer dan een decennium om te zorgen voor voldoende laadpalen. En het geeft de consument de tijd om te wennen aan het idee.