Nieuwe Arsenaalverbinding moet voor minder drukte zorgen in Mechelen

nieuwe Arsenaalverbinding Mechelen
© Mechelen in Beweging

Eind volgende maand wil de stad Mechelen een omgevingsvergunning aanvragen voor de bouw van de zogenaamde Arsenaalverbinding. Die sluit aan op de toekomstige wijk Ragheno en verbindt de Margaretatunnel met de Leuvensesteenweg. Dat moet in die buurt voor minder drukte zorgen.

Verkeer dat vanuit Mechelen naar de E19 wil, rijdt ofwel via het op- en afrittencomplex Mechelen-Noord in Battel, ofwel via Mechelen-Zuid, aan Technopolis. Maar het verkeer in de buurt van de Arsenaalwijk vermijdt ook dikwijls de stad en kiest voor de Leuvensesteenweg.

Maar met de nieuwe tangent die het verkeer via daar omleidt, zorgt dat voor heel wat verkeersdrukte aan het begin van de Leuvensesteenweg. En dus ook voor een zeker druk op de woonbuurt daar.

nieuwe Arsenaalverbinding Mechelen
© Mechelen in Beweging
nieuwe Arsenaalverbinding Mechelen
© Mechelen in Beweging
nieuwe Arsenaalverbinding Mechelen
© Mechelen in Beweging

De nieuwe Arsenaalverbinding moet een antwoord bieden op die problemen. Het gaat om een nieuwe verbindingsweg van een kleine anderhalve kilometer lang. Ze vertrekt in de Margaretatunnel, loopt langs de centrale werkplaats van het station en komt uit aan de Motstraat.

De omgevingsvergunning voor de Arsenaalverbinding wordt normaal eind volgende maand aangevraagd, dan start ook het openbaar onderzoek. De verbindingsweg is een samenwerking tussen het Agentschap Wegen en Verkeer, Pidpa en de stad Mechelen. De bouw zal in drie fases verlopen en start midden volgend jaar. Een deel van het tracé loopt ondergronds.

De werken kosten in totaal 30 miljoen euro en duren tot eind 2028.