Nucleair transport

kijk uit naar de QR-code bij de overweg, aan het begin van Rozenberg

5 april 2000

De trein is altijd een beetje reizen. Maar in Mol zien ze niet altijd alleen maar passagierstreinen. Tussen 2000 en 2013 komen in het station 23 treinen aan met een radioactieve lading. Het gaat om hoog- en middelactief nucleair afval uit de opwerkingsfabriek van Areva in het Franse La Hague. De treinen hebben Mol als eindbestemming. Aan het station is een speciale overslagzone waar de transportverpakkingen op een vrachtwagen worden geladen, om vervolgens via de weg een afstand van 5 kilometer af te leggen naar Dessel. Daar worden ze gestockeerd in een speciaal ontworpen opslaggebouw van Belgoprocess.

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om de transporten georganiseerd te krijgen. Dat heeft voornamelijk te maken met de veiligheidsrisico’s. Diverse organisaties voeren bij de transporten dan ook protestacties. Ook vanuit de Kempense politiek klinkt er bezorgdheid, omdat er nog geen duidelijkheid is over de definitieve opslag van het radioactief afval. België heeft intussen principieel gekozen voor ondergrondse berging. Maar hoe precies en waar, daarover is nog geen beslissing genomen.En dat kan ook nog lang duren. Maar dat is eigenlijk geen probleem, want het radioactief afval uit La Hague heeft sowieso tijd nodig om af te koelen. Dat zal dus gebeuren in de speciale opslagplaats bij Belgoprocess in Dessel.