De Zemstseweg in Hombeek is heringericht. Wegversmallingen, bredere fietspaden en duidelijke oversteekplaatsen moet het veiliger maken voor zwakke weggebruikers.
Zemstseweg Hombeek veiliger ingericht

De Zemstseweg is volledig heraangelegd. Binnen de bebouwde kom is de snelheid voor gemotoriseerd verkeer verlaagd tot 30 km/uur. Ter hoogte van de Esdoornschool is de rijweg plaatselijk versmald naar 4,55 m. Hierdoor moet gemotoriseerd verkeer afremmen. 2 personenwagens kunnen elkaar nog kruisen, maar grotere voertuigen moeten elkaar voor of na de versmalling kruisen.
Zone 30
Zo ontstaat er een duidelijke poort naar de nieuwe zone 30. Bovendien gaat er zo meer aandacht naar de fietsers die via de suggestiestrook op de rijweg komen.
De rest van de rijweg is 5,80 m breed. Er kwamen ook duidelijkere oversteekplaatsen. De parkeerplaatsen zijn afgebakend met groenvakken.
Buiten de bebouwde kom
Buiten de bebouwde kom is aan weerszijden van de weg een witte, doorlopende lijn getrokken. Dit geeft bestuurders een gevoel van versmalling waardoor ze voorzichtiger rijden.
Bij het kruispunt met de Houtestraat werd de voorrangsregeling aangepast. Het inrijden van de Houtestraat gebeurt via een verhoogde inrichting. De afslagstrook is verdwenen. Zo kwam er plaats vrij voor enkele parkeerplaatsen.
Fietsers beter zichtbaar
Fietsers die de Zemstseweg volgen, krijgen nu voorrang en zijn beter zichtbaar. Waar mogelijk zijn de fietspaden ook verbreed.
De stad investeerde 1.200.000 euro in de heraanleg van de straat. Een deel van de werken werd betaald met subsidies van het Kopenhagenfonds.