De afgelopen jaren werd de Brusselsesteenweg in Mechelen vernieuwd vanaf het Plaisanceplein tot aan de Pareipoelstraat. Nu is het de beurt aan het laatste deel: van de Pareipoelstraat tot de Europalaan en het SteenWegPark. De Brusselsesteenweg wordt ook hier verkeersveiliger, groener en aangenamer ingericht.
Heraanleg laatste deel moet Brusselsesteenweg veiliger en groener maken
Het ontwerp voor de vernieuwing van het laatste stuk van de Brusselsesteenweg bestaat uit drie delen: van de Pareipoelstraat tot aan de spoorwegbrug, van de spoorwegbrug tot aan de Europalaan en van de Europalaan tot aan het SteenWegPark, waar de Brusselsesteenweg doodloopt.
Schepen van Openbare werken Patrick Princen: “Van het Plaisanceplein tot aan de Pareipoelstraat is de Brusselsesteenweg al een veilige en aangename straat. De uitstraling en principes van dit eerste deel trekken we zoveel mogelijk door. Maar er zijn ook verschillen: zo kiezen we voor fietspaden in asfalt in plaats van betonstraatstenen. Vanaf de spoorwegbrug richting Europalaan gaan we nog meer vergroenen en infiltratie van regenwater mogelijk maken. Ruim 3.000 m² wordt onthard of waterdoorlatende ingericht. In dit deel willen we de dubbele bomenrij absoluut behouden. Het laatste deel van de Brusselsesteenweg, tussen Europalaan en SteenWegPark, richten we in als een echte tuinwijk. In heel het project komen 25 extra bomen.”
Veiliger en vlotter
De uitgangspunten bij de verdere heraanleg zijn het verhogen van de verkeersveiligheid, het verbeteren van de wandel- en fietskwaliteit en veiligere oversteekplaatsen. De bussen van De Lijn moeten op een vlotte manier kunnen blijven rijden. Bushaltes worden toegankelijk aangelegd en er komen geleidelijnen voor blinden en slechtzienden. Er komt ook een betere aansluiting met de fietssnelweg F44 Gent-Mechelen.
“In het gedeelte tussen spoorwegbrug en Europalaan verdwijnen een aantal parkeerplaatsen,” legt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen uit. “Maar in samenspraak met de VDAB zorgen we ervoor dat de buurtbewoners op specifieke tijdstippen terechtkunnen op hun parking.”
Planning en kostprijs
Op basis van de feedback van de buurtbewoners worden de ontwerpen verder afgewerkt. Bedoeling is om in het najaar van 2024 de omgevingsvergunning aan te vragen, zodat de werken in de loop van 2025 kunnen starten. Het einde van de werken is voorzien tegen het voorjaar van 2026.
Een eerste globale kost voor dit voorontwerp wordt geraamd op 1,7 miljoen euro incl. btw, waarvan 633.000 euro voor stad Mechelen en 1,1 miljoen euro voor Pidpa.