Slaat de NMBS opzettelijk haltes over om treinen stipter te laten rijden? Federaal parlementslid voor Groen uit Duffel Staf Aerts krijgt daarover steeds vaker meldingen. "Volgens de NMBS reed in augustus 93,8 procent van de treinen stipt maar we krijgen van reizigers almaar vaker signalen dat treinen – wanneer ze met vertraging kampen – plots haltes beginnen over te slaan, soms ook onaangekondigd."
Slaat NMBS haltes over om stiptheidscijfers kunstmatig op te krikken?

"Daardoor kunnen reizigers die op de trein zitten niet in- of afstappen op hun eindbestemming en zien reizigers op het perron de trein gewoon doorrijden zonder op te kunnen stappen," zegt Aerts.
Ook TreinTramBus en de vakbond OVS werden al door reizigers gecontacteerd over dat soort praktijken, dat schrijft Het Nieuwsblad vandaag. Volgens Aerts gebeurt het zelfs vaker op de trein van de Kempen richting Brussel.
"Die stopt volgens de dienstregeling in Herentals, maar de trein rijdt het station van Herentals plots met gesloten deuren gewoon voorbij. Met als bedoeling dat de trein op tijd in Brussel toekomt, en als een stipte trein kan worden aangevinkt", geeft het Kamerlid als voorbeeld.
“Maar voor heel wat reizigers op de trein is dat een ramp: zij rekenen erop dat die trein in Herentals stopt, maar kunnen er dan niet af. Soms wordt dat vooraf aangekondigd, soms ook niet. En ook reizigers die in Herentals op een trein naar Brussel wachten, zijn de dupe. Zij zien die trein gewoon voorbijrazen.”
Aerts stelde daarover ook al vragen erover aan bevoegd minister Crucke maar de antwoorden zijn niet aanvaardbaar, zegt hij. "Hoewel de praktijk niet ontkend wordt, wordt er ook geen informatie vrijgegeven over de real time geschrapte haltes. Het is onaanvaardbaar dat minister Crucke hier mist over spuit."