Fruithandelaar verliest bijna 5000 euro aan cybercriminelen
Ze maakten zo bijna 5000 euro buit. "Ik ben stom geweest maar het kan iedereen overkomen en banken zouden hun klanten beter moeten beschermen nu alles digitaal en online moet gebeuren" zegt Bjorn.
Afgelopen maandag kreeg Bjorn een telefoontje van een 'medewerker' van zijn bank, die ook voor de Ombudsdienst van de Financiële sector in Brussel werkt. Bjorn controleert het nummer en dat klopt. Hij vertrouwt de man helemaal en volgt zijn aanwijzingen zonder verpinken op, nadat er een zogezegde verdachte verrichting was gebeurd op zijn rekening.
Maar het bleek dus toch om oplichting te gaan. Bjorn laat diezelfde avond zijn kaarten en rekeningen meteen blokkeren en dient klacht in bij de politie. Maar afgelopen vrijdag krijgt hij bericht van zijn bank dat het geld verdwenen is en er niks meer aan te doen is.
"Onbegrijpelijk dat banken hun klanten niet beter kunnen beschermen", zegt Bjorn. "Alles moet via de app of de website gebeuren en niks meer in kantoor, en dan ben je plots 5000 euro kwijt." Morgen het hele verhaal in RTV-vandaag.