Partnerartikel

Dit is hoe zoekmachines werken en waarom AI daar geen invloed op heeft

woe 22 Feb 2023
De laatste jaren is de manier waarop we informatie opzoeken enorm veranderd en dat lijkt de komende jaren alleen nog maar harder door te gaan. Het internet heeft ons een schat aan kennis gegeven, maar hoe vinden we deze informatie? Dat is waar zoekmachines een cruciale rol spelen. Maar hoe werken zoekmachines precies en in hoeverre heeft Artificiële Intelligentie hier invloed op? In dit artikel geven we op basis van de laatste ontwikkelingen antwoord op deze vragen.

Hoe werkt een zoekmachine?

Een zoekmachine zoals Google werkt door het verzamelen van informatie over webpagina's via webcrawlers. Webcrawlers zijn honderden miljoenen programma’s die tegelijk verschillende webpagina’s bezoeken. Deze informatie wordt vervolgens geanalyseerd en geïndexeerd, waardoor het mogelijk wordt om zoekopdrachten uit te voeren en relevante resultaten te tonen. De zoekmachine bepaalt de relevantie van een pagina op basis van verschillende factoren, zoals de inhoud, structuur en de kwaliteit van de links die naar de pagina verwijzen.

De zoekresultaten worden vervolgens gerangschikt op basis van de relevantie en andere factoren, zoals de locatie van de gebruiker en de taal van de zoekopdracht. Ten slotte worden de zoekresultaten weergegeven aan de gebruiker, die vervolgens de meest relevante resultaten kan kiezen.

Dit is hoe bedrijven hun zichtbaarheid proberen te verbeteren

Door middel van een proces dat ook wel SEO of zoekmachine optimalisatie genoemd wordt, doen bedrijven er alles aan om hun zichtbaarheid in de gratis zoekresultaten van Google te verbeteren. Dit omvat het optimaliseren van de verschillende pagina’s van een website en het creëren van een sterke backlink-strategie. Door zoekwoordenonderzoek uit te voeren en deze op strategische plaatsen op hun website te plaatsen, kunnen bedrijven hun posities in de zoekresultaten verbeteren. Bedrijven proberen daarnaast de gebruikerservaring van hun website te verbeteren door snellere laadtijden, gemakkelijke navigatie en een mobielvriendelijk ontwerp. Bovendien is het verkrijgen van links, ook wel link building genoemd, van andere websites naar de eigen website een belangrijke tactiek om hun online zichtbaarheid te vergroten.

Met de komst van GPT-3 (en binnenkort GPT-4) komt er veel nieuwe AI-content

Alhoewel ChatGPT en het model waar ChatGPT op draait (GPT-3.5) nog maar enkele maanden voor het grote publiek beschikbaar zijn, kun je de effecten ervan op zoekmachines nu al zien. De verwachting is dat er de komende jaren een enorme toename van door AI geschreven teksten komt. In eerste instantie raadde Google het gebruik van AI-gegenereerde teksten nog sterk af. Recent publiceerde Google echter een pagina waarop het meedeelde dat AI-geschreven content niet automatisch afgestraft wordt. Het belangrijkste criterium is dat het waarde voor de bezoeker toevoegt.

Invloed van AI op SEO

In eerste instantie werd er ook in de wereld van zoekmachine optimalisatie met argusogen naar AI gekeken. Toch lijkt de impact van AI op SEO nog wat overschat. Vooral als het gaat over de impact die een ChatGPT-assistent in de zoekmachine zou hebben. De meeste zoekopdrachten zijn geen vragen maar bijvoorbeeld gericht op het huren van een auto, kopen van kleding of het zoeken van een goede wandelroute. Websites, en dus zoekresultaten, blijven vooralsnog de enige logische eindbestemming van deze zoekopdrachten.