Obesitaskliniek Baro lanceert patiëntenapp met chatfunctie

vrij 13 Jan 2023
Obesitaskliniek Baro van Ziekenhuis Geel heeft een nieuwe patiëntenapp gelanceerd. De Maela-app moet de voor- en nazorg van de patiënten verbeteren. Via de app heeft de patiënt toegang tot zijn medische informatie, zijn zorgtraject en bijkomend educatiemateriaal. Bovendien is er ook een chatfunctie voorzien, wat de patiënt in staat stelt om contact op te nemen met het multidisciplinair team als hij vragen heeft.

Voor- en nazorg

We communiceren meer en meer via digitale kanalen, en daar speelt Obesitaskliniek Baro al enkele jaren op in. De eerste versie van de app kwam er in 2017 en de afgelopen 5 jaar is gebleken dat die gepersonaliseerde aanpak bijdraagt aan de kwaliteit van de zorg. Zo kon de verblijfsduur van de patiënten aanzienlijk verkort worden. 

De vernieuwde app moet nu de voor- en nazorg van de patiënten persoonlijker maken. Doordat de patiënten zelf op elk moment toegang hebben tot hun medische en persoonlijke informatie, gaan ze zelf een meer actieve rol in hun eigen gezondheid spelen. Bovendien geeft de app een veilig gevoel aan de patiënten, omdat ze via de chatfunctie contact kunnen opnemen met de diëtisten, psychologen en kinesisten van de obesitaskliniek.

Momenteel maken zo’n 2000 patiënten gebruik van de Maela-app, en dat werpt z’n vruchten af. De dokters en specialisten van de kliniek merken dan ook dat de patiënten zich op die manier beter houden aan het opgelegde medicatieplan en de behandelingen.

Inloggen

Bij de welkomstmail van Obesitaskliniek Baro ontvangt de patiënt een account van Maela met verdere instructies. Nadat de patiënt zich inlogt, krijgt hij meteen al de eerste gepersonaliseerde info over de behandeling, procedure en enkele vragenlijsten. Na de ingreep wordt de app dan nog ingezet om ondersteuning te bieden en om het herstel op te volgen. 

Foto: Maela Ziekenhuis Geel