Zo zal de nieuwe brug Mol-ter-Nete eruit zien, De Vlaamse Waterweg start werken in januari

brug Nijlen
© Vlaamse Waterweg

In januari 2026 start De Vlaamse Waterweg nv met de eerste voorbereidende werken op het terrein aan de nieuwe brug Mol-ter-Nete. De huidige brug kruist zowel het Netekanaal als de Kleine Nete en verbindt zo de gemeentes Zandhoven, Ranst en Nijlen en is aan vervanging toe.

De nieuwe brug vervangt de bestaande boogbrug, die dateert uit 1952. De nieuwe brug zal een belangrijke schakel vormen in de mobiliteitsverbetering van de regio en tegelijkertijd bijdragen aan de veiligheid van fietsers en voetgangers. Ze biedt tal van voordelen op het vlak van veiligheid, mobiliteit en duurzaamheid. De vervanging is ook belangrijk voor de verbetering van het goederenvervoer over water. De nieuwe brug krijgt een doorvaarhoogte van 7,3 meter waardoor ook schepen met drie lagen containers onder de brug kunnen.

Natuurgebieden

De nieuwe brug houdt ook rekening met de omliggende waardevolle natuurgebieden. Zo worden er faunapassages voorzien onder de hellingen en over de brug, wat bijdraagt aan een betere ecologische verbinding tussen de verschillende natuurgebieden rond het Netekanaal en de Kleine Nete. Omdat de brug in overstromingsgevoelig gebied ligt, zal er in de toekomst extra waterbuffercapaciteit voorzien worden.

brug Nijlen
© Vlaamse Waterweg
brug Nijlen
© Vlaamse Waterweg
brug Nijlen
© Vlaamse Waterweg

In januari 2026 worden met de eerste voorbereidende werken op het terrein. De werfzone wordt volledig voorbereid om de werken aan de nieuwe brug te kunnen realiseren. Enkele maanden later starten dan de effectieve werken aan de nieuwe brug Mol-ter-Nete.

De nieuwe brug komt naast de bestaande brug. Om de hinder voor het wegverkeer tot een minimum te beperken, wordt de oude brug pas afgebroken wanneer de nieuwe brug klaar is. De exacte planning van de werken wordt in het voorjaar van 2026 bekend gemaakt.