Het bestuur wil een nieuw snelheidsplan in Meerhout uitrollen. De zone 30 wordt er ingekrompen. Al zal men de plannen pas in oktober kunnen realiseren want heel wat verkeersborden moeten er vervangen worden.
Wachten tot najaar: dan verdwijnen omstreden zones 30 in Meerhout

Aangepaste maximumsnelheden maar waar precies ?
Het lokaal bestuur maakt zich sterk dat de verhoging van de maximumsnelheid op logische plaatsen wordt ingevoerd. De snelheidslimiet gaat van 30 km/u naar 50 km/u in:
Meerhout-Zittaart De Bevrijdingslaan wordt tussen Lindestraat en Breepoel terug 50 km/u. De bebouwde kom – zone 30 blijft gelden tussen de rotonde tot net na het kruispunt met Lindestraat.
Meerhout-Centrum De Schoolstraat wordt tussen Boerenkrijglaan en Genelaar/Genebroek/Borgerhout terug 50 km/u. De bebouwde kom – zone 30 blijft gelden tussen Beerstraat tot net voorbij het kruispunt met Boerenkrijglaan. De Jagersweg wordt tussen huisnummer 88 en het kruispunt met Del/Begonialaan terug 50 km/u. De bebouwde kom – zone 30 blijft gelden tussen Molenberg tot net voorbij het kruispunt met Del/Begonialaan
Meerhout-Berg Ook op de Olmsebaan tussen Bokkenrode en St. Jozeflaan mag opnieuw 50 km/u gereden worden. De bebouwde kom - zone-30 blijft gelden tussen Burgemeester Adriaensenlaan tot net voorbij het kruispunt met de St. Jozeflaan. Er geldt ook 50km/u op de Burgemeester Adriaensenlaan tussen de Vaalstraat en de Boerenkrijglaan. De bebouwde kom – zone 30 blijft gelden tussen Olmsebaan tot net voorbij het kruispunt met Boerenkrijglaan.
Meerhout-Gestel Tot slot wordt de Gestelsesteenweg tussen Grasheuvel en Vennestraat terug 50 km/u. De bebouwde kom – zone 30 blijft gelden tussen Waterstraat tot net voorbij het kruispunt met Vennestraat.
Zone 30 waar het echt telt
Binnen de nieuwe zones 30, waar de verkeersveiligheid het echt vraagt, maakt het beleid werk van strikte handhaving op de maximumsnelheid van 30 km/u. Het bestuur onderzoekt verder welke infrastructurele maatregelen kunnen bijdragen om de snelheid daar nog beter af te dwingen.
“De wegopbouw moet de gewenste snelheid duidelijk maken aan alle weggebruikers. Rijd traag waar het traag moet. Om die reden werden er recent verkeerskussens, paaltjes en fietssuggestiestroken geplaatst in de Oude Vorstsebaan. Die wijzen automobilisten op de aanwezigheid van schoolgaande fietsers en hun begeleiders”, vertelt de burgemeester.
Ten vroegste van kracht in het najaar van 2025
Het bestuur wil het nieuwe snelheidsplan dit najaar uitrollen. Na de goedkeuring door de gemeenteraad van 23 juni 2025 leggen ze het plan voor aan het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Op die manier worden ook de maatregelen die betrekking hebben op de gewestwegen afgestemd met het Agentschap Wegen en Verkeer.
“De beslissing van Departement MOW is bepalend voor de uitvoering van het nieuwe snelheidsplan. Als het plan wordt goedgekeurd, gaat het ten vroegste in oktober 2025 van kracht. De aanpassing van de snelheidszones vraagt een extra inspanning op het terrein. We zullen heel wat verkeersborden moeten vervangen. Tot dan blijven de huidige verkeersmaatregelen van toepassing,” aldus burgemeester Fons Hannes.