Veilig fietsen naar de stad en bouw nieuwe bruggen

Mechelen zet met zijn ambitieus beleidsplan stevig in op duurzame mobiliteit, een levendige economie en toegankelijke stadsinfrastructuur. Met een totale investering van 170 miljoen euro in openbare werken en tal van nieuwe maatregelen wil het stadsbestuur Mechelen klaarstomen voor de toekomst. Schepenen Alexander Vandersmissen (Mobiliteit, Economie, Dienstverlening) en Patrick Princen (Openbare Werken) lichten vandaag hun speerpunten toe. Wij duiken voor u in de Mechelse plannen!

Fietsstad van Vlaanderen

De fiets blijft de koning in Mechelen. Met het Fietspadenplan 2.0 worden jaarlijks minstens 5 kilometer nieuwe of vernieuwde fietspaden aangelegd, met speciale aandacht voor grote steenwegen als de Lierse- en Antwerpsesteenweg. Ook komt er een veilige fietssnelweg tussen het Station-Hombeek en een nieuwe route tussen Walem en Mechelen.

Daarnaast investeert Mechelen in fietsveiligheid: de voetgangerszone in de Bruul op zaterdag wordt uitgebreid, er komen extra pop-up fietsparkings en een stedelijke VeloHub bundelt alle fietsinspanningen, van weesfietsen tot deelmobiliteit.

Bruul Mechelen fietsen
© RTV

M-Shuttle en buurtparkings

De populaire Shopping Shuttle wordt omgevormd tot de M-Shuttle, met een uitgebreid aanbod: ook op weekdagen, meer haltes (o.a. aan Bruul en Zandpoortvest) en betere voorzieningen aan de gratis randparking aan UGC. “Het is het meest uitgebreide gratis shuttlenetwerk van Vlaanderen,” aldus Vandersmissen.

Ook de parkeerdruk in woonwijken wordt aangepakt: er komen nieuwe buurtparkings, met voorbeeldprojecten zoals de Euroshopparking en de toekomstige parking aan het nieuwe politiekantoor.

Steeds minder overtredingen op Mechelse Grote Markt: binnenkort automatische handhaving
© RTV

Versterking kernwinkelgebied en ondernemerschap

Het kernwinkelgebied krijgt verder vorm met een grondige heraanleg van de Graaf van Egmontstraat tot aan het Mercierplein, en het verdwijnen van de oude Centerparking. “We willen Mechelen blijven positioneren als bruisende shoppingstad,” zegt Vandersmissen. Ook de samenwerking met handelaarsvereniging Mechelen MeeMaken wordt verder versterkt, met extra kermissen, braderijen en promotiecampagnes.

170 miljoen voor openbare ruimte en infrastructuur

Schepen Princen kondigde grootschalige investeringen aan in wegen, riolering en publieke ruimte. Jaarlijks worden minstens 5 km voetpaden, fietspaden en asfalt vernieuwd. Ook toegankelijkheid krijgt aandacht: obstakels worden verwijderd, veilige oversteekplaatsen aangelegd, en rustpunten voorzien — in samenspraak met ouderen- en inclusieraden.

In totaal worden ook vijf bruggen gebouwd, waaronder de Hollandse Klapbrug en Arsenaalbrug. De heraanleg van de Vesten, goed voor 16,3 miljoen euro, moet de binnenstad verbinden met de omliggende wijken.

Vesten Mechelen verkeer
© Archief RTV

Investeringen in wijken en natuur

Mechelen investeert ook in de verbindingswegen naar de deelgemeenten, met o.a. de Liersesteenweg en Tervuursesteenweg. Het Masterplan Binnendijle krijgt vorm met een nieuwe, groene Dijleoever als rust- en ontmoetingsplek.

De nieuwe stadswijk Ragheno krijgt verder vorm, met onder meer de komst van de Arsenaaltunnel, als onderdeel van een grotere samenwerking met Vlaanderen.

Suppen op de Dijle in Mechelen
© RTV

Zo heeft u nu alle schepenen al gehoord, morgen is het nog de beurt aan burgemeester Bart Somers.