Thomas More levert sleutelexpertise in ontwikkeling nieuwe minimumdoelen voor het onderwijs

8 uur geleden
Voorstelling minimumdoelen onderwijs Mechelen Thomas More
© Thomas More

Vlaams Minister van onderwijs Zuhal Demir (N-VA) heeft vrijdag in basisschool Ursulinen in Mechelen de nieuwe minimumdoelstellingen voor het onderwijs voorgesteld. Het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More hogeschool speelde een belangrijke rol in het opstellen van die doelstellingen.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de prestaties van Vlaamse leerlingen in begrijpend lezen, wiskunde en wetenschappen al jaren dalen. De nadruk op algemene vaardigheden bleek onvoldoende om deze trend te keren. Een dringende herziening van de minimumdoelen was noodzakelijk.

Vlaamse expertise

Minister Zuhal Demir schakelde een internationaal team van experten uit o.a. Groot-Brittanië en Nederland in om de nieuwe minimumdoelstellingen voor het onderwijs op te stellen. Professor Daniel Muijs (Queen's University Belfast) leidde de groep. Tim Surma, directeur van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren bij Thomas More, bracht wetenschappelijke inzichten aan tafel en vertaalde internationale onderzoeksresultaten naar Vlaamse context.

Kennisrijk curriculum

De nieuwe minimumdoelen focussen op een kennisrijk curriculum dat ervoor zorgt dat leerlingen een duidelijke en systematische opbouw van kennis krijgen. Zo bouwen ze niet alleen voldoende kennis op, maar leren ze ook verbanden leggen en werken ze aan diepe kennis.

De doelen worden vanaf september ingevoerd. Maar de impact blijkt nu al zichtbaar: de opleiding Leraar Kleuteronderwijs van de Thomas More hogeschool zag een spectaculaire stijging van 161% geïnteresseerden tijdens de recente infodag.