Beleidsplan Bart Somers: focus op buurten, 'war on drugs' en betere communicatie

Aanslag in Mechelen
© RTV archief

Na alle schepenen heeft burgemeester Bart Somers ook zijn deel van het beleidsplan voorgesteld. Hij wil deze legislatuur de focus leggen op vier centrale thema's: nette buurten, werken met focusbuurten, sterke communicatie en 'the war on drugs'.

Die laatste wordt een steeds belangrijker onderwerp in het Mechelse veiligheidsbeleid. De stad wil inzetten op repressie, maar vooral ook preventie. De stad gaat de samenwerking met het parket en de politie daardoor versterken.

Dat doet ze in de vorm van mensen én middelen. De stad financiert twee parketjuristen en een parketcriminoloog die zich zullen buigen over de Mechelse drugsdossiers. Zo willen ze netwerken proberen te ontrafelen.

Daarnaast worden ook de kleine dealers niet vergeten. Tijdens verkeerscontroles, maar ook in de uitgaanssector gaat de politie blijven controleren. De sluiting van vier drugspanden vorig jaar is al een signaal van hoe Mechelen probeert op te treden tegen drugsnetwerken.

motorfietsen rijklaar maken politie Rivierenland
© Politie Rivierenland

Focusbuurten voor een nauwere samenwerking

Mechelen wil ook met vijf Focusbuurten werken: Nekkerspoel, Oud-Oefenplein-Donkerlei, Arsenaal-Hanswijkdries, Gandhi en de Bethaniënpolder.

Daar wil de stad een partnership starten tussen de stadsdiensten, veiligheidsdiensten, maar ook lokale initiatieven. Denk maar aan jeugdverenigingen, bewonersgroepen, sociale woningmaatschappijen, scholen en nog veel meer.

De Focusbuurten zullen over alle thema's heen gaan. Van netheid in de buurt, tot participatie en samenleven. Elke Focusbuurt krijgt ook een ontmoetingsplek waar het lokale netwerk samen kan bespreken wat ze nog beter kunnen doen.

Er wordt ook een buurtkapitein aangesteld die de werking in de wijk of buurt coördineert. Hij of zij vormt een schakel tussen administratie, hulpverlening, politie en bewoners.

nekkerspoeltunnel
© RTV archief - Eén van de focusbuurten wordt Nekkerspoel.

Stadsmagazine in plaats van nieuwsbrieven

De stad wil ook duidelijker communiceren. Daarom gaat ze investeren in een versterkt stadsmagazine De Nieuwe Maan. De magazine bestaat al langer dan vandaag, maar moet nu concreet het stadsbeleid naar de Mechelaars brengen.

Daarnaast wil de stad ook digitaal beter communiceren. Dat doen ze via buurtapp-platform Hoplr. Daar wordt info gegeven op wijkniveau over wegenwerken en evenementen. Nu gebruiken bijna de helft van de Mechelse gezinnen het, tegen 2030 wil de stad dat getal naar 70% brengen.

"Goede communicatie is het fundament van vertrouwen tussen stad en inwoners", zegt burgemeester Somers. "We willen meer communiceren, maar vooral ook beter".