Omgevingsvergunning voor rioleringsproject en veilige fietsverbinding in Mol

don 13 Jan 2022
De Vlaamse overheid heeft een omgevingsvergunning afgeleverd voor een groot rioleringsproject in Achterbos en de aanleg van een veilige fietsverbinding met het Centrum van Mol.

Het rioleringsproject bestaat uit twee grote onderdelen. Enerzijds de vernieuwing van het pompstation van Aquafin in de Boeretangsedreef en de aanleg van een aangepast tracé voor persleiding. Anderzijds is er de aanleg van een nieuw rioolstelsel in de Sint-Apollonialaan, Sterrenstraat en Postelarenweg. Nu ligt daar nog een oude riolering in de bermen en onder de bomen.Dit moet vervangen worden door een nieuw gescheiden rioolstelsel.

Fietspaden Sint-Apollonialaan

De vernieuwing van de riolering biedt een uitstekende kans voor een heraanleg van de Sint-Apollonialaan en de Sterrenstraat. Momenteel zijn er in de Sint-Apollonialaan vrijliggende fietspaden in de richting van het Centrum. In de andere richting rijden de fietsers op de rijbaan. De heraanleg voorziet in vrijliggende fietspaden aan beide zijdes over de volledige lengte van de Sint-Apollonialaan. Tussen het fietspad en de rijbaan komen waar mogelijk bomen of een haag. Om de snelheid te drukken, komt er een smallere rijbaan met boordkanten. 

Naast de vrijliggende fietspaden komt er ook een voetpad tussen de Ambachtsstraat en de Nijverheidsstraat. Dit garandeert een veilige ontsluiting voor voetgangers van de ambachtenzone van en naar het openbaar vervoer. Ook de bestaande rijbaan en de fietspaden langs de Postelarenweg (deel tussen Sint-Apollonialaan en Tortelstraat) worden vernieuwen. Op een later tijdstip volgen nog de fietspaden tussen Tortelstraat en De Rooy.

Aandacht voor verkeersveiligheid

De kruispunten worden heraangelegd in functie van de veiligheid van de zwakke weggebruikers. Ze worden compacter en geven een beter zicht op overstekende fietsers en voetgangers. Dat geldt vooral voor de kruispunten Achterbos – Sint-Apollonialaan en Sint-Apollonialaan – Postelarenweg. Het kruispuntencomplex De Rooy - Sint-Apollonialaan - Bruggeske wordt eenvoudiger. Zo verdwijnt de bypass tussen De Rooy en de Sint-Apollonialaan zodat het aantal mogelijke conflictpunten vermindert zo van drie naar één. 

De heraanleg van de Sint-Apollonialaan biedt meteen ook de kans om het kruispunt Keirlandse Zillen – Sint-Apollonialaan – Nijverheidsstraat te herbekijken. Hier krijgt de as Keirlandse Zillen – Nijverheidsstraat maximale doorstroming. Deze maakt deel uit van de West-circulatie die de Turnhoutsebaan verbindt met de Martelarenstraat en het doorgaand verkeer zoveel mogelijk uit het Centrum moet houden. De Sint-Apollonialaan blijft ter hoogte van dit kruispunt dus niet langer de hoofdas. De voorrang aan rechts ter hoogte van dit kruispunt verdwijnt.

Nu de omgevingsvergunning is verleend, start de procedure voor het aanstellen van een aannemer. Als alles verloopt zoals gepland, kunnen de werken dit najaar starten.