Christelijke spoorvakbond ook na elektrificatie: "NMBS behandelt Kempen nog steeds stiefmoederlijk"

2 jaar geleden
De christelijke spoorvakbond heeft vanmorgen opnieuw actie gevoerd aan het station van Mol. De bond protesteert tegen het onderbenutten van de elektrificatie van de spoorlijk Mol-Hamont. Die elektrificatie is recent voltooid, maar volgens de spoorbond zijn steeds meer dan de helft van de treinen op het traject Hamont-Mol-Antwerpen een vervuilende dieseltrein. "De NMBS behandelt de Kempen dus nog steeds stiefmoederlijk."

Twee weken na de officiële inhuldiging van de volledig geëlektrificeerde spoorlijn Hamont-Mol-Antwerpen, stelt de spoorvakbond ACV vast dat "toch nog 60% van het treinaanbod op het traject uitgevoerd met vervuilende dieseltreinen. In het weekeinde rijden - niet te geloven - uitsluitend dieseltreinen tussen Antwerpen en Hamont."

"Het karige 'elektrische' aanbod wordt op weekdagen - al zeker tot eind december 2021 - uitgevoerd met de oudste dubbeldekstreinen M5, deze hebben geen airco. De hogere capaciteit is het enige voordeel", aldus nog de vakbond.

Daarnaast klaagt ACV ook dat de parking van het station weliswaar uitgebreid wordt, maar dat die na die uitbreiding betalend wordt. "Ronduit schandalig is dat de spoorwegen hun belofte niet nakomen om in het station Mol de luifel op het perron voor de sporen 2 en 3 te verlengen. Deze klantvriendelijke investering werd nochtans door de raad van bestuur in novem ber 2018 goedgekeurd."